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Title: Versão abreviada do WISC-III: correlação entre QI estimado e QI total em crianças brasileiras
Other Titles: Abbreviated version of the WISC-III: correlation between estimated IQ and global IQ of brazilian children
Authors: Mello, Claudia Berlim de [UNIFESP]
Argollo, Nayara [UNIFESP]
Shayer, Beatriz Pires Martins [UNIFESP]
Abreu, Neander
Godinho, Kátya
Durán, Paula [UNIFESP]
Vargem, Fernanda [UNIFESP]
Muszkat, Mauro [UNIFESP]
Miranda, Mônica Carolina [UNIFESP]
Bueno, Orlando Francisco Amodeo [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade Federal da Bahia
Faculdade Ruy Barbosa
Keywords: Children
WISC III
Estimated IQ
Full Scale IQ
crianças
WISC III
QI estimado
QI Total
Issue Date: 1-Jun-2011
Publisher: Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília
Citation: Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 27, n. 2, p. 149-155, 2011.
Abstract: In order to calculate the correlation between the Estimated IQ and the Full Scale IQ of children submitted to the WISC III, four different data banks with a total of 207 children were integrated: (1) typically developing children, (2) children diagnosed as having Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder, (3) children identified by private clinics as having learning disabilities (4) children with neurological sequelae diagnosed by a public university outpatient treatment program. Results suggest that the Estimated IQ, which is based on the weighted sum of the subtest scores of Cubes and Vocabulary, may be used in the presence of time constraints, when intellectual performance is important for screening in research procedures, and as a reference within a broader neuropsychological evaluation.
Com o objetivo de correlacionar o QI Estimado com o QI Total, quatro bancos de dados do WISC III de 207 crianças foram associados: 1) crianças com desenvolvimento típico; 2) crianças com diagnóstico do transtorno do déficit de atenção e hiperatividade; 3) crianças referenciadas por dificuldades de aprendizagem em consultório particular; e 4) crianças com sequela neurológica avaliadas em ambulatório universitário. Os dados do QI total foram correlacionados aos do QI estimado, correspondentes à soma dos pontos ponderados dos subtestes Vocabulário e Cubos. Os resultados sugerem que o QI Estimado pode ser adotado quando há restrição de tempo e quando o desempenho intelectual está sendo usado como triagem em pesquisa, ou como ponto de referência dentro de uma avaliação neuropsicológica.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6502
ISSN: 0102-3772
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722011000200002
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