Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5372
Title: Estudo das habilidades adaptativas desenvolvidas por jovens com Síndrome de Down incluídos e não incluídos no mercado de trabalho
Other Titles: Adaptive skills developed by young people with Down Syndrome included and not included in the labor market
Authors: Gomes-Machado, Maria Luiza [UNIFESP]
Chiari, Brasilia Maria [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
APAE
Keywords: Down Syndrome
Family
Culture
Adaptive Skills
Work
Síndrome de Down
Família
Cultura
Habilidades Adaptativas
Trabalho
Issue Date: 1-Dec-2009
Publisher: Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública.
Citation: GOMES-MACHADO, Maria Luiza; CHIARI, Brasilia Maria. Estudo das habilidades adaptativas desenvolvidas por jovens com Síndrome de Down incluídos e não incluídos no mercado de trabalho. Saude soc., São Paulo , v. 18, n. 4, p. 652-661, dez. 2009
Abstract: The aim of this paper is to present the relationship between the development of adaptive skills by people with Down syndrome (DS) and their inclusion in the labor market. This study examined the skills developed by people included and not included in the labor market. The research showed that people with prior adaptive abilities are favored in the work selection to the detriment of the others. In the following pages, we will analyze these results, comparing them with some of the factors that condition the development of such prior skills, such as family environment and sociocultural influences. Finally, we will indicate the need to include the other people with DS.
O objetivo deste artigo é apresentar a relação entre o desenvolvimento de habilidades adaptativas por pessoas portadoras de síndrome de Down (SD) e sua inclusão no mercado de trabalho. Este estudo analisou as habilidades desenvolvidas por pessoas incluídas e não incluídas no mercado de trabalho. A pesquisa revelou que as pessoas portadoras de habilidades adaptativas prévias são favorecidas na seleção para o trabalho, em detrimento das demais. Em seguida analisaremos tais resultados, confrontando-os com alguns fatores condicionantes do desenvolvimento de tais habilidades prévias, tais como o ambiente familiar, assim como as influências socioculturais. Por fim, apontaremos a necessidade de inclusão das demais pessoas com SD.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5372
ISSN: 0104-1290
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902009000400009
Appears in Collections:Artigo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-12902009000400009.pdf148.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.