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Title: Triagem diagnóstica no processo de avaliação neuropsicológica interdisciplinar
Other Titles: Diagnosis screening in the interdisciplinary neuropsychological assessment process
Authors: Navatta, Anna Carolina Rufino [UNIFESP]
Fonseca, Maria Fernanda Batista Coelho da [UNIFESP]
Muszkat, Mauro [UNIFESP]
Miranda, Mônica Carolina [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
AFIP, Associação Fundo de Incentivo a Psicofarmacologia
Keywords: Screening
Diagnosis
Neuropsychology
Interdisciplinary
Triagem
Diagnóstico
Neuropsicologia
Interdisciplinaridade
Issue Date: 1-Jan-2009
Publisher: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Citation: NAVATTA, Anna Carolina Rufino et al . Triagem diagnóstica no processo de avaliação neuropsicológica interdisciplinar. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre , v. 22, n. 3, p. 430-438, 2009
Abstract: This article aims at presenting a model of interdisciplinary diagnosis screening in a child care neuropsychological group. The biopsychosocial perspective is the base of the diagnosis screening, which consists of an initial interview with the children in groups carried by an interdisciplinary staff. The model is justified for the fact that this initial perception of the neuropsychologist, through the traditional model, is time-consuming, costly and, inefficient for most neurology patients. The proposal is that this can direct the assessment, generating a starting point for the neuropsychology evaluation. Considering the patient's decrease of emotional loses, the integrated diagnosis, and the financial aspect, we conclude that the implementation of this procedure in clinic services promotes benefits which involve not only the reduction of costs, but also the humanization of the patient's care.
O presente artigo apresenta o modelo de triagem diagnóstica interdisciplinar de um núcleo assistencial neuropsicológico infantil. O modelo de triagem está fundamentado numa perspectiva bio-psico-social, que consiste na entrevista inicial com as crianças em grupo realizado uma equipe interdisciplinar. O modelo se justifica pelo fato de que essa percepção inicial do neuropsicólogo, através do modelo tradicional, é demorado, caro, e às vezes ineficiente para determinados pacientes neurológicos. A proposta de que possa direcionar o processo, gerando um ponto de partida para a avaliação neuropsicológica da criança. A implementação deste procedimento em serviços ambulatoriais propicia benefícios amplos que envolvem não só a redução de custos, como também a humanização do atendimento ao paciente.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4812
ISSN: 0102-7972
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000300014
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