Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4473
Title: Desenvolvimento e avaliação de um programa multimídia de computador para ensino de drenagem pleural
Other Titles: Development and assessment of a multimedia computer program to teach pleural drainage techniques
Authors: Perfeito, João Aléssio Juliano [UNIFESP]
Forte, Vicente [UNIFESP]
Giudici, Roseli [UNIFESP]
Succi, José Ernesto [UNIFESP]
Lee, Jae Min [UNIFESP]
Sigulem, Daniel [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Keywords: Teaching
Thoracic surgery
Multimedia
Drainage
Pleural diseases
Ensino
Cirurgia torácica
Multimídia
Drenagem
Doenças pleurais
Issue Date: 1-Jul-2008
Publisher: Sociedade Brasileira de Pneumologia e Tisiologia
Citation: Jornal Brasileiro de Pneumologia. Sociedade Brasileira de Pneumologia e Tisiologia, v. 34, n. 7, p. 437-444, 2008.
Abstract: OBJECTIVE: To develop a multimedia educational computer program designed to teach pleural drainage techniques to health professionals, as well as to evaluate its efficacy. METHODS: We planned and developed a program, which was evaluated by 35 medical students, randomized into two groups. Group 1 comprised 18 students who studied using the program, and group 2 comprised 17 students who attended a traditional theoretical class given by an experienced teacher. Group 1 students were submitted to two subjective evaluations using questionnaires, and both groups took an objective theoretical test with multiple choice questions and descriptive questions. The results of the theoretical test were compared using the Mann-Whitney test. RESULTS: The subjective evaluation of the technological aspects and content of the program ranged from excellent to very good and good. The software was considered highly instructive by 16 students (88.9%), and 17 students (94.4%) thought it might partially substitute for traditional classes. Between the two groups, there was no significant difference in the multiple choice test results, although there was such a difference in the descriptive question results (p < 0.001), group 1 students scoring higher than did those in group 2. CONCLUSIONS: The computer program developed at the Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Escola Paulista de Medicina (EPM) proved to be a feasible means of teaching pleural drainage techniques. The subjective evaluation of this new teaching method revealed a high level of student satisfaction, and the objective evaluation showed that the program was as efficacious as is traditional instruction.
OBJETIVO: Desenvolver um programa educacional de computador sobre drenagem pleural voltado a profissionais de saúde, com recursos de multimídia, e avaliar sua eficácia com alunos. MÉTODOS: Foi planejado o desenvolvimento do programa e a avaliação foi realizada com 35 alunos do curso de medicina divididos aleatoriamente em dois grupos. O grupo 1, composto por 18 alunos, estudou com o programa e o grupo 2, com 17 alunos, recebeu uma aula teórica tradicional, com professor experiente. Os alunos do grupo 1 foram submetidos a duas avaliações subjetivas por questionários, e os alunos de ambos os grupos foram submetidos a uma prova teórica objetiva com testes de múltipla escolha e questões descritivas. Os resultados da prova teórica foram comparados por meio do teste de Mann-Whitney. RESULTADOS: A avaliação subjetiva quanto aos aspectos de informática e conteúdo mostrou resultados entre ótimo, muito bom e bom. O programa foi considerado totalmente didático por 16 alunos (88,9%) e 17 alunos (94,4%) responderam que pode vir a substituir parcialmente as aulas tradicionais. Não houve diferença significante entre os dois grupos nos testes de múltipla escolha, mas houve diferença significante nas questões descritivas (p < 0,001). O grupo 1 obteve notas maiores que as do grupo 2. CONCLUSÕES: O desenvolvimento do programa de computador para ensino de drenagem pleural na Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)/Escola Paulista de Medicina mostrou-se factível. A avaliação subjetiva deste novo método de ensino mostrou-se altamente satisfatória e a avaliação objetiva mostrou que o programa foi tão eficaz quanto o ensino tradicional.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4473
ISSN: 1806-3713
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S1806-37132008000700002
Appears in Collections:Artigo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1806-37132008000700002.pdf902.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.