Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4256
Title: Experiences of mothers of disabled children: a phenomenological study
Other Titles: Vivencias de las madres con un hijo deficiente: un estudio fenomenológico
Vivências de mães com um filho deficiente: um estudo fenomenológico
Authors: Barbosa, Maria Angélica Marcheti
Chaud, Massae Noda [UNIFESP]
Gomes, Maria Magda Ferreira [UNIFESP]
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Nurisng Department
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Keywords: Family relations
Disabled children
Pediatric nursing
Relações familiares
Crianças portadoras de deficiência
Enfermagem pediátrica
Issue Date: 1-Mar-2008
Publisher: Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Citation: Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 21, n. 1, p. 46-52, 2008.
Abstract: OBJECTIVE: To unveil the experiences of mothers of disabled children, with a view to understand the meaning of that experience. METHODS: This is a qualitative study using phenomenological approach based on Heidegger. The study subjects were five mothers with a disabled child. The interviews were performed at the women's homes, guided by the question To you, what does it mean to have a disabled child? RESULTS: Five categories came into focus: meeting one's actual infant, the impact of disability, treading a new path with one's disabled child, experiencing maternal altruism in the care of the disabled child, and altering one's family daily life. CONCLUSIONS: The discourses revealed emotionally moved beings experiencing a painful, sorrowful manner of being-in-the-world. Mothers find themselves unprepared to deal with the experience of having a disabled child, though perceiving the situation as an opportunity for self-encounter. Changes occurred to the couple's dynamics and family members became distant. When seeking guidance from health professionals, the mothers failed to find the necessary support.
OBJETIVO: Develar la vivencia de la madre que tiene un hijo con discapacidad, para comprender el sentido de esa vivencia. MÉTODOS: Estudio cualitativo realizado bajo la perspectiva fenomenológica fundamentada en Heidegger. Los sujetos del estudio fueron cinco mujeres que vivenciaban la situación de ser-madre de un niño discapacitado. Las entrevistas fueron realizadas en el domicilio orientadas por la pregunta norteadora: ¿Qué es para ud. tener un hijo con discapacidad? RESULTADOS: Emergieron cinco categorías: encontrándose con el bebé real, el impacto con la discapacidad, recorriendo un nuevo camino con un hijo discapacitado, vivenciando el altruismo materno en el cuidado del hijo y modificando el cotidiano familiar. CONCLUSIONES Los discursos revelaron seres emocionados vivenciando una forma dolorosa y triste de estar-en el-mundo. Las madres se ven sin preparación para lidiar con la experiencia de tener un hijo con discapacidad, a pesar de percibir la situación vivenciada como oportunidad de encuentro consigo mismas. En el funcionamiento de la familia, ocurrieron alteraciones en la dinámica de la pareja y distanciamiento entre sus miembros. Al buscar apoyo en los profesionales de salud, las madres no encontraron la ayuda necesaria.
OBJETIVO: Desvelar a vivência da mãe que tem um filho deficiente, para compreender o sentido dessa vivência. MÉTODOS: Estudo qualitativo sob a perspectiva fenomenológica fundamentada em Heidegger. Os sujeitos do estudo foram cinco mulheres que experienciavam a situação de ser-mãe de uma criança deficiente. As entrevistas foram realizadas no domicílio orientadas pela questão norteadora O que é ser, para a senhora, ter um filho deficiente? RESULTADOS: Emergiram cinco categorias: encontrando-se com o bebê real, o impacto com a deficiência, trilhando um novo caminho com o filho deficiente, vivenciando o altruísmo materno no cuidado do filho e modificando o cotidiano familiar. CONCLUSÕES: Os discursos revelaram seres emocionados vivenciando uma forma dolorosa e triste de estar-no-mundo. As mães se vêem despreparadas para lidar com a experiência de ter um filho deficiente, embora percebam a situação vivenciada como oportunidade de encontro consigo mesmas. No funcionamento da família, ocorreram alterações na dinâmica do casal e distanciamento entre seus membros. Ao buscarem apoio nos profissionais de saúde, as mães não encontraram a ajuda necessária.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4256
ISSN: 0103-2100
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002008000100007
Appears in Collections:Em verificação - Geral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-21002008000100007.pdf267.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.