Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2728
Title: O uso de filmagem em pesquisas qualitativas
Other Titles: The use of videotaping in qualitative research
El uso de la filmación en investigaciones cualitativas
Authors: Pinheiro, Eliana Moreira [UNIFESP]
Kakehashi, Tereza Yoshiko
Angelo, Margareth
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade do Grande ABC
Universidade de São Paulo (USP)
Keywords: qualitative research
nursing research
data collection
video recording
pesquisa qualitativa
pesquisa em enfermagem
coleta de dados
gravação em vídeo
Issue Date: 1-Oct-2005
Publisher: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
Citation: Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 13, n. 5, p. 717-722, 2005.
Abstract: Considering advancements in data collection methods, we explore the use of videotaping in qualitative research. This bibliographical study aims at developing reflections on the possibilities of using videotapes in research and at providing material to researchers. The video is used as an instrument of data collection and generation. We mention technical aspects, such as the utilization of a mobile or fixed camera. By means of the latter, the authors report their experience, emphasizing compliance with the neutrality principle and the possibility of editing the images obtained as a means of generating new data. The authors highlight that it was possible to detect contradictions between discourse and behavior through the use of videotaping and interviews. The authors also discuss the ethical principles set by CNS Resolution 196/96 and other ethical questions, whose solutions should be based on the agreement between researchers and subjects.
Considerando el perfeccionamiento de los métodos de recolección de datos, se trata de la utilización de cámaras de video en investigaciones cualitativas. Este estudio bibliográfico tiene como objetivos desarrollar reflexiones sobre las posibilidades del uso de videos en investigaciones y fornecer subsidios para investigadores. El video es discutido como instrumento de recolección y generación de datos. Se hace alusiones a aspectos técnicos, tales como el uso de cámaras móviles y fijas. En esta última se relata experiencias vividas por las autoras, destacándose la observación al principio de la neutralidad y el recurso de edición de imágenes obtenidas como medio de generar nuevos datos. Las autoras destacan la posibilidad de detectar contradicciones entre el discurso y el comportamiento, que pueden ser captadas por medio de la filmación y entrevistas. Se discute principios éticos previstos por la Resolución CNS 196/96 y otras cuestiones éticas, cuyas soluciones se deben basar en acuerdos entre los investigadores y los participantes.
Considerando o aperfeiçoamento dos métodos de coleta de dados, aborda-se a utilização da filmagem em pesquisas qualitativas. Este estudo bibliográfico tem como objetivos desenvolver reflexões sobre as possibilidades do uso de vídeo na pesquisa e fornecer subsídios para pesquisadores. O vídeo é abordado como instrumento de coleta e de geração de dados. Há alusões aos aspectos técnicos, como o uso de câmeras móvel e fixa. Nessa última, relata-se a experiência vivenciada pelas autoras, destacando-se a observação ao princípio da neutralidade e o recurso da edição das imagens obtidas como meio de gerar novos dados. As autoras destacam a possibilidade de detectar contradições entre o discurso e o comportamento, que podem ser captadas por meio de filmagem e entrevistas. Faz-se discussões sobre os princípios éticos previstos pela Resolução CNS 196/96 e outras questões éticas cujas soluções devem se basear em acordo entre o pesquisador e os sujeitos.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2728
ISSN: 0104-1169
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692005000500016
Appears in Collections:Em verificação - Geral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-11692005000500016.pdf29.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.