Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2292
Title: Aspectos psicológicos das crianças com glaucoma do desenvolvimento
Other Titles: Psychological aspects of children with developmental glaucoma
Authors: Ferracina, Carla [UNIFESP]
Rodrigues, Adriana Maria [UNIFESP]
Belfort, Ricardo [UNIFESP]
Mello, Paulo Augusto de Arruda [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Keywords: Glaucoma
Child psychology
Child behavior
Child
Case-control studies
Glaucoma
Psicologia da criança
Comportamento infantil
Criança
Estudos de casos e controles
Issue Date: 1-Dec-2004
Publisher: Conselho Brasileiro de Oftalmologia
Citation: Arquivos Brasileiros de Oftalmologia. Conselho Brasileiro de Oftalmologia, v. 67, n. 6, p. 859-862, 2004.
Abstract: PURPOSE: To evaluate the following psychological aspects of children with developmental glaucoma: immaturity, anxiety, dependence and sociability. METHODS: Fifteen children with developmental glaucoma from the Congenital Glaucoma department and fifteen children without any visual problem were evaluated through the projective technique of free drawing. RESULTS: In the group of children with glaucoma, 66.6% were immature, 86.6% were anxious, 73.3% were dependent and 80% had difficulties in sociability. In the control group, 46.6% were immature, 40% were anxious, 40% were dependent and 33.3% had difficulties in sociability. CONCLUSION: Children with glaucoma were considered more immature, more anxious, more dependent and less sociable than children without any visual problem.
OBJETIVO: Avaliar as seguintes características psicológicas de crianças portadoras de glaucoma de desenvolvimento: imaturidade, ansiedade, dependência e sociabilização. MÉTODO: Foram avaliadas 15 crianças com glaucoma do desenvolvimento pertencentes ao ambulatório do Glaucoma Congênito e 15 crianças sem nenhum problema visual pelo teste projetivo do desenho livre. RESULTADOS: No grupo de estudo, 66,6% das crianças glaucomatosas se mostraram imaturas, 86,6% eram ansiosas, 73,3% eram dependentes e 80% apresentaram dificuldades em sociabilização. No grupo controle 46,6% das crianças sem problemas visuais eram imaturas, 40% eram ansiosas, 40% eram dependentes e 33,3% apresentaram dificuldades em sociabilização. CONCLUSÃO: Observou-se que as crianças com glaucoma do desenvolvimento são mais imaturas, mais ansiosas, mais dependentes e se sociabilizam menos em comparação às crianças que não apresentam problemas visuais.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2292
ISSN: 0004-2749
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0004-27492004000600003
Appears in Collections:Artigo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0004-27492004000600003.pdf71.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.