Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2292
Title: | Aspectos psicológicos das crianças com glaucoma do desenvolvimento |
Other Titles: | Psychological aspects of children with developmental glaucoma |
Authors: | Ferracina, Carla [UNIFESP] Rodrigues, Adriana Maria [UNIFESP] Belfort, Ricardo [UNIFESP] Mello, Paulo Augusto de Arruda [UNIFESP] Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
Keywords: | Glaucoma Child psychology Child behavior Child Case-control studies Glaucoma Psicologia da criança Comportamento infantil Criança Estudos de casos e controles |
Issue Date: | 1-Dec-2004 |
Publisher: | Conselho Brasileiro de Oftalmologia |
Citation: | Arquivos Brasileiros de Oftalmologia. Conselho Brasileiro de Oftalmologia, v. 67, n. 6, p. 859-862, 2004. |
Abstract: | PURPOSE: To evaluate the following psychological aspects of children with developmental glaucoma: immaturity, anxiety, dependence and sociability. METHODS: Fifteen children with developmental glaucoma from the Congenital Glaucoma department and fifteen children without any visual problem were evaluated through the projective technique of free drawing. RESULTS: In the group of children with glaucoma, 66.6% were immature, 86.6% were anxious, 73.3% were dependent and 80% had difficulties in sociability. In the control group, 46.6% were immature, 40% were anxious, 40% were dependent and 33.3% had difficulties in sociability. CONCLUSION: Children with glaucoma were considered more immature, more anxious, more dependent and less sociable than children without any visual problem. OBJETIVO: Avaliar as seguintes características psicológicas de crianças portadoras de glaucoma de desenvolvimento: imaturidade, ansiedade, dependência e sociabilização. MÉTODO: Foram avaliadas 15 crianças com glaucoma do desenvolvimento pertencentes ao ambulatório do Glaucoma Congênito e 15 crianças sem nenhum problema visual pelo teste projetivo do desenho livre. RESULTADOS: No grupo de estudo, 66,6% das crianças glaucomatosas se mostraram imaturas, 86,6% eram ansiosas, 73,3% eram dependentes e 80% apresentaram dificuldades em sociabilização. No grupo controle 46,6% das crianças sem problemas visuais eram imaturas, 40% eram ansiosas, 40% eram dependentes e 33,3% apresentaram dificuldades em sociabilização. CONCLUSÃO: Observou-se que as crianças com glaucoma do desenvolvimento são mais imaturas, mais ansiosas, mais dependentes e se sociabilizam menos em comparação às crianças que não apresentam problemas visuais. |
URI: | http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2292 |
ISSN: | 0004-2749 |
Other Identifiers: | http://dx.doi.org/10.1590/S0004-27492004000600003 |
Appears in Collections: | Artigo |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
S0004-27492004000600003.pdf | 71.21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.