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Title: Balance and motor coordination are not fully developed in 7 years old blind children
Other Titles: Coordenação motora e equilíbrio não são totalmente desenvolvidos em crianças cegas com 7 anos de idade
Authors: Navarro, Andréa Sanchez
Fukujima, Marcia Maiumi [UNIFESP]
Fontes, Sissy Veloso [UNIFESP]
Matas, Sandro Luiz de Andrade [UNIFESP]
Prado, Gilmar Fernandes do [UNIFESP]
Universidade Bandeirante de São Paulo
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Keywords: visual impairment
blindness
neurological development
neurological evolution examination
deficiência visual
cegueira
desenvolvimento neurológico
exame neurológico evolutivo
Issue Date: 1-Sep-2004
Publisher: Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO
Citation: Arquivos de Neuro-Psiquiatria. Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO, v. 62, n. 3a, p. 654-657, 2004.
Abstract: Visually impaired children show difficulties in recognizing their own bodies, objects around then and the spatial parameters that are essential for independent movement. This study analyzes the neuro-psychomotor development of a group of congenitally visually impaired children as compared to children with normal sight. We have evaluated two groups of seven-year-olds by means of neurological evolution examination (NEE). The group studied comprised 20 blind children and the control group comprised 20 children with normal sight, and they were paired up according to age and gender. In some tests, the blind children were guided by touch. The visually impaired children performed worse in tests evaluating balance and appendage coordination compared to normal sighted children (p< 0.001), and this suggests that visual deficiency impairs children's neuro-psychomotor development.
As crianças portadoras de deficiência visual possuem dificuldades em conhecer seu próprio corpo, objetos a sua volta e parâmetros espaciais imprescindíveis para locomoção independente. Este trabalho analisa o desenvolvimento neuropsicomotor de um grupo de crianças com deficiência visual congênita em comparação a crianças com visão normal. Avaliamos dois grupos de crianças de sete anos de idade, através do exame neurológico evolutivo (ENE). O grupo estudado era constituído de 20 crianças cegas e o grupo controle constituído de 20 crianças com visão normal, pareadas por idade e sexo. Em algumas provas, as crianças cegas foram instruídas pelo tato. As crianças portadoras de deficiência visual tiveram pior desempenho nas provas que avaliaram o equilíbrio e coordenação apendicular, quando comparadas às crianças com visão normal (p< 0,001), sugerindo que o déficit visual compromete o desenvolvimento neuropsicomotor da criança.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2208
ISSN: 0004-282X
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0004-282X2004000400016
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