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Title: Adolescentes com Lúpus Eritematoso Sistêmico: um estudo por meio do método de rorschach
Other Titles: Adolescents with Systemic Lupus Erythematosus: a study with the rorschach method
Authors: Santoantonio, Jacqueline [UNIFESP]
Yazigi, Latife [UNIFESP]
Sato, Emilia Inoue [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Keywords: systemic lupus erythematosus
adolescents
Rorschach
lúpus eritematoso sistêmico
adolescentes
Rorschach
Issue Date: 1-Aug-2004
Publisher: Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília
Citation: Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 20, n. 2, p. 145-151, 2004.
Abstract: Personality characteristics in adolescents with Systemic Lupus Erythematosus - (SLE) were investigated using the Rorschach Method and the Wechsler Intelligence Scale. The SLE Disease Activity Index was administered. In the Wechsler Intelligence Scale the mean IQ of the Experimental Group was significantly lower than that of the Control Group. In the Rorschach, lupus patients showed greater difficulty in interpersonal interactions and in self-esteem, although they displayed the resources to process affect and to cope with stressful situations. A positive moderate correlation between the activity index of the disease and the affect constriction proportion of the Rorschach was observed: the higher the SLEDAI score, the lower the capacity to process affect. The correlation between the activity index of the disease and IQ was positive: the higher the activity index of the disease, the lower the intellectual ability.
Características da personalidade de adolescentes com Lúpus Eritematoso sistêmico (LES) foram estudadas por meio do método de Rorschach e da Escala Wechsler de Inteligência. A atividade da doença foi avaliada através do Índice de Atividade do LES (SLEDAI). Na Escala Wechsler, o QI médio do Grupo Índice foi menor que o do Grupo Controle. No Rorschach, as pacientes com lúpus apresentaram maior dificuldade nas relações interpessoais e na auto-estima, porém com recursos para processar afeto e tolerar estresse. Foi observada correlação positiva moderada entre o índice da atividade da doença e a proporção de constrição afetiva: quanto maior o escore do SLEDAI, menor a capacidade para processar emoção. A correlação entre o SLEDAI e o QI foi positiva: quanto maior o índice de atividade do LES, menos recursos intelectuais se mostram disponíveis.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2186
ISSN: 0102-3772
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722004000200007
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