A ansiedade materna durante o diagnóstico da deficiência auditiva: contribuição da intervenção psicológica

A ansiedade materna durante o diagnóstico da deficiência auditiva: contribuição da intervenção psicológica

Alternative title Maternal anxiety during the process of hearing impairment diagnosis: contributions from psychological intervention
Author Palamin, Maria Estela Guadagnucci Google Scholar
Guilherme, Arnaldo Autor UNIFESP Google Scholar
Motti, Telma Flores Genaro Google Scholar
Rafacho, Marina Bigeli Google Scholar
Institution Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade Federal de São Carlos
Universidade de São Paulo (USP)
Abstract The goal of this paper was to evaluate the level of anxiety of mothers of hearing impaired children through the application of the Sate-Trait Anxiety Inventory (STAI), before and after audiological diagnosis procedures, counseling and psychological orientation were carried out by an interdisciplinary team. The participants were 164 mothers of children under six years old. During the psychological sessions we observed that the group helped the mothers, through sharing of experience among people that have experienced the same problems. The results indicated that the levels of Trait Anxiety and State Anxiety were reduced in a statistically significantly manner on the second application on the STAI. The highest levels of reduction were noticed among married mothers, aged 21 to 30 years, from low-medium social-economical level, incomplete elementary education, with children aged three to four years, with bilateral severe hearing loss.

O objetivo desse estudo foi avaliar o grau de ansiedade de mães de crianças com deficiência auditiva por meio da aplicação do Inventário de Ansiedade Traço-Estado (IDATE), antes e após os procedimentos de diagnóstico audiológico, aconselhamento e orientação psicológica realizados por uma equipe interdisciplinar. Participaram 164 mães de crianças menores de seis anos de idade. Durante os atendimentos da psicologia foi observado que o grupo proporcionou a troca de experiências e auxiliou as mães que vivenciavam os mesmos problemas. Os resultados indicaram que os níveis de Ansiedade Traço e Ansiedade Estado se apresentaram reduzidos com significância estatística na segunda aplicação do IDATE. Os maiores índices de redução foram constatados para as mães casadas, de 21 a 30 anos de idade, da classe socioeconômica baixa superior, com ensino fundamental incompleto e filhos de três e quatro anos de idade, com perda auditiva profunda bilateral.
Keywords Special Education
Psychology
Anxiety
Hearing Impairment
Educação Especial
Psicologia
Ansiedade
Deficiência Auditiva
Language Portuguese
Date 2014-12-01
Published in Revista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE, v. 20, n. 4, p. 569-580, 2014.
ISSN 1413-6538 (Sherpa/Romeo)
Publisher Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE
Extent 569-580
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382014000400008
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1413-65382014000400008 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8736

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