A integralidade como eixo da formação em proposta interdisciplinar: estágios de Nutrição e Psicologia no campo da Saúde Coletiva

A integralidade como eixo da formação em proposta interdisciplinar: estágios de Nutrição e Psicologia no campo da Saúde Coletiva

Alternative title The comprehensive care as the axis of interdisciplinary training: Nutrition and Psychology undergraduate in the field of Public Health
Author Medeiros, Maria Angélica Tavares de Autor UNIFESP Google Scholar
Braga-campos, Florianita Coelho Google Scholar
Moreira, Maria Inês Badaró Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract This paper aimed to analyze the experience in interdisciplinary training for Nutrition and Psychology undergraduate courses at the Baixada Santista campus of Universidade Federal de São Paulo, focusing on comprehensive care. It took place between 2010 e 2012, in the Primary Care Health of Unified Health System of Santos municipality, São Paulo, Brazil, in the the territory of Monte Serrat Hill. We used field records from memories of supervisions and meetings between teachers and health team, according to qualitative research. Narratives have been constructed and Singular Therapeutic Projects. In joint-supervision by professors of Nutrition and Psychology courses, we debated situations highlighted by students and constructed work plans for each training cycle. Through interdisciplinary practices reflections and actions to SUS consonants were realized. Our results corroborate the importance of interdisciplinar work towards comprehensive care, promoting ways of listenning which leads to special health care in close relation to the services.

Trata-se de relato de experiência de estágio interdisciplinar em Nutrição Social e em Psicologia da Universidade Federal de São Paulo campus Baixada Santista, com foco na integralidade da atenção. O trabalho ocorreu entre 2010 e 2012, na Atenção Básica de Saúde do Sistema Único de Saúde no território Centro/Morro do município de Santos, São Paulo. Utilizaram-se registros de campo contendo memórias de supervisões e de reuniões entre professores e equipe de saúde. Construíram-se narrativas e projetos terapêuticos singulares. Em supervisão conjunta de professores de Nutrição e Psicologia, debateram-se situações destacadas pelos estudantes e planos de trabalho construídos para cada ciclo de formação. Isto fundamentou práticas interdisciplinares, reflexões e ações consoantes ao Sistema Único de Saúde, realizadas pelos estagiários. Os resultados corroboram a importância do trabalho interdisciplinar para a promoção da integralidade, constituindo formas de escuta e atenção diferenciadas aos usuários, em estreita relação com os serviços.
Keywords Interdisciplinary communication
Internships
Integrality in health
Unified Health System
Comunicação interdisciplinar
Estágios
Integralidade em saúde
Sistema Único de Saúde
Language Portuguese
Date 2014-12-01
Published in Revista de Nutrição. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 27, n. 6, p. 785-798, 2014.
ISSN 1415-5273 (Sherpa/Romeo)
Publisher Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Extent 785-798
Origin http://dx.doi.org/10.1590/1415-52732014000600012
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1415-52732014000600785 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8713

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Name: S1415-52732014000600785.pdf
Size: 443.3Kb
Format: PDF
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