Discursos sobre a eficácia educacional: encontros e desencontros entre técnicos em educação e professores (Brasil, décadas de 1950 a 1970)

Discursos sobre a eficácia educacional: encontros e desencontros entre técnicos em educação e professores (Brasil, décadas de 1950 a 1970)

Alternative title Discourses on educational efficiency: proximities and distances between educational technicians and teachers (Brazil, 1950s to 1970s)
Author Lugli, Rosario Silvana Genta Autor UNIFESP Google Scholar
Silva, Vivian Batista da Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade de São Paulo (USP)
Abstract This article combines the results of research works on the production and circulation of pedagogical knowledge. We use here three different sources from the creation of such knowledge: documents from the National Reunions of Elementary Teachers; speeches from the Regional Centers for Educational Research and the textbooks used in the initial preparation of elementary teachers. These three sets of documents are particularly useful for the understanding of the arising and settlement of work rationalization on teaching activities emphasizing their methods and procedures that are characteristic of the Brazilian educational speech between the 1950s and the 1970s as well as the way they were built in various branches of the Brazilian educational field. From that point of view, it is possible to identify the disputes over the definition of technical dimensions of teaching among the agents located in different spots of the educational field, and sometimes simultaneously in more than one position: official state authorities, educational researchers and primary teachers. It is remarkable, when these discourses are compared, the increasing power of a technical view of teaching as unquestionable truth, as well as the constitution of the theory as a separate kind of pedagogical knowledge associated to the increasing legitimacy of the educational technicians, that were simultaneously linked to the university and to the state.

Neste texto articulam-se resultados de investigações sobre a produção e circulação de conhecimentos pedagógicos. Comparecem aqui três fontes diferenciadas na produção desses saberes: a documentação dos Congressos Nacionais de Professores Primários; discursos dos Centros Regionais de Pesquisas Educacionais; e textos dos manuais pedagógicos, usados nas escolas de formação do magistério primário. Esses materiais são especialmente úteis para compreender como os apelos de racionalização do trabalho docente com ênfase nos métodos e técnicas de ensino, característicos do discurso educacional entre meados do século XX e a década de 1970, são construídos em instâncias diversas do campo educacional brasileiro. Nessa perspectiva, é possível evidenciar as disputas envolvidas nessa ênfase na dimensão técnica do ensino, entre os agentes localizados em diferentes posições: autoridades oficiais do Estado, pesquisadores e professores primários. No entrecruzamento desses textos é notável a progressiva adesão aos valores vindos de uma visão técnica do ensino como verdades inquestionáveis e a constituição da teoria como um tipo diferenciado de conhecimento pedagógico associado à maior legitimidade dos técnicos em educação, constituídos simultaneamente pelos vínculos com a Universidade e com o Estado.
Keywords educational knowledge
teaching technicality
education history
conhecimento pedagógico
tecnicização do ensino
história da educação
Language Portuguese
Date 2014-09-01
Published in Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. 53, p. 233-252, 2014.
ISSN 0104-4060 (Sherpa/Romeo)
Publisher Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
Extent 233-252
Origin http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.36640
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0104-40602014000300015 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8574

Show full item record




File

Name: S0104-40602014000300015.pdf
Size: 402.9Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account