The practice of nurses caring for families of pediatric inpatients in light of Jean Watson

The practice of nurses caring for families of pediatric inpatients in light of Jean Watson

Título alternativo La práctica del cuidado del enfermero com famílias de niños según jean watson
A prática do cuidado do enfermeiro com famílias de criança à luz de Jean Watson
Autor Santos, Maiara Rodrigues Dos Google Scholar
Bousso, Regina Szylit Google Scholar
Vendramim, Patrícia Google Scholar
Baliza, Michelle Freire Google Scholar
Misko, Maira Deguer Google Scholar
Silva, Lucía Google Scholar
Instituição University of São Paulo School of Nursing
University of São Paulo Department of Mother-Child and Psychiatric Nursing School of Nursing
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
University of São Paulo Department of Collective Health Nursing School of Nursing
Resumo Objective To know the facilities and the difficulties of nurses in caring practice of hospitalized children’s families in the light of Jean Watson’s Theory of Human Caring. Method It was used the descriptive qualitative approach. The data collection was conducted in three stages: presentation of theoretical content; engagement with families in the light of Watson’s theory; and semi-structured interview with 12 pediatric nurses. The interviews were analysed using inductive thematic analysis, being possible to form three themes: Recognizing a framework for care; Considering the institutional context; and Challenges in family’s relationship. Results The theory favored reflections about self, about the institutions and about nurses’ relationship with the family of the child, normalized by a consciousness toward caring attitudes. Conclusion In this process, it is imperative that nurses recognize the philosophical-theoretical foundations of care to attend the child’s family in hospital.



Objetivo Analizar la violencia contra los adolescentes a la luz de las categorías de género y generación. Método It was used the descriptive qualitative approach. The data collection was conducted in three stages: presentation of theoretical content; engagement with families in the light of Watson’s theory; and semi-structured interview with 12 pediatric nurses. The interviews were analysed using inductive thematic analysis, being possible to form three themes: Recognizing a framework for care; Considering the institutional context; and Challenges in family’s relationship. Resultados The theory favored reflections about self, about the institutions and about nurses’ relationship with the family of the child, normalized by a consciousness toward caring attitudes. Conclusión In this process, it is imperative that nurses recognize the philosophical-theoretical foundations of care to attend the child’s family in hospital.



Objetivo Conhecer as facilidades e as dificuldades do enfermeiro na prática do cuidado das famílias de crianças internadas, à luz da Teoria do Cuidado Humano de Jean Watson. Método Utilizou a abordagem qualitativa descritiva. A coleta dos dados foi realizada em três etapas: apresentação do conteúdo teórico; engajamento com as famílias à luz da teoria de Watson; e entrevista semiestruturada com 12 enfermeiras de pediatria. As entrevistas foram submetidas à análise temática indutiva, sendo possível formar três temas: Reconhecendo um referencial para o cuidado; Considerando o contexto institucional; e Desafios no relacionamento com a família. Resultados A teoria favoreceu reflexões sobre o self, sobre as instituições e sobre o relacionamento com a família da criança, normalizadas por uma consciência voltada para atitudes de cuidado. Conclusão Nesse processo, é imperativo que o enfermeiro reconheça os fundamentos teórico-filosóficos do cuidado para atender à família da criança no hospital.

Palavra-chave Child, hospitalized
Nursing care
Nursing theory
Professional-family relations
Family nursing
Models, nursing
Criança hospitalizada
Cuidados de enfermagem
Teoria de enfermagem
Relações profissional-família
Enfermagem familiar
Modelos de enfermagem
Idioma Inglês
Data de publicação 2014-08-01
Publicado em Revista da Escola de Enfermagem da USP. Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, v. 48, n. spe, p. 80-86, 2014.
ISSN 0080-6234 (Sherpa/Romeo)
Publicador Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
Extensão 80-86
Fonte http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420140000600012
Direito de acesso Acesso aberto Open Access
Tipo Artigo
SciELO S0080-62342014000700080 (estatísticas na SciELO)
Endereço permanente http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8532

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Nome: S0080-62342014000700080.pdf
Tamanho: 652.6KB
Formato: PDF
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