Extensão universitária e prática dos agentes comunitários de saúde: acolhimento e aprendizado cidadão

Extensão universitária e prática dos agentes comunitários de saúde: acolhimento e aprendizado cidadão

Alternative title University extension and practice of community health workers: welcome and citizen learning
Author Castro-Silva, Carlos Roberto de Autor UNIFESP Google Scholar
Chiaperini, Pâmela Talamoni Google Scholar
Frutuoso, Maria Fernanda Petroli Autor UNIFESP Google Scholar
Morell, Maria Graciela Gonzalez de Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract The interdisciplinary intervention by the university in areas of high vulnerability of Santos, besides contributing to the strengthening of the Brazilian National Health System (SUS), highlights the suffering faced by community health agents (CHA) in their routines, coming from requests from citizens. These result from social exclusion and the violence in which they live, as well as unhealthy working conditions and low pay. The purpose of this article is to present an experience of systematic intervention through a university extension project, bringing elements that enhance the actions of community health agents of the Family Health Strategy (FHS) in Santos. For this qualitative study we analyzed the field diaries of weekly meetings, from the perspective of teachers and students, for the period from August 2010 to June 2011. Data’s organization and analysis were based on the Grounded Theory. The results indicated the need of gathering the CHA experiences, broadening the understanding of the dilemmas faced by these professionals and consequently the impasses of implementing SUS and the FHS. Moreover, continued education should be encouraged, based upon a praxis able to promote CHA’s personal and professional projects.

A intervenção interdisciplinar universitária em regiões de alta vulnerabilidade da Baixada Santista, além de contribuir para o fortalecimento do Sistema Único de Saúde (SUS), evidencia o sofrimento enfrentado pelo agente comunitário de saúde (ACS) em seu dia a dia, advindo de solicitações dos munícipes. Estas resultantes da exclusão e violência social em que vivem acrescidas de condições de trabalho insalubres e baixa remuneração. O objetivo deste artigo é apresentar a sistematização de uma experiência de intervenção por meio de um projeto de extensão universitária, trazendo elementos que potencializem as ações dos agentes comunitários de saúde da Estratégia Saúde da Família (ESF) na Baixada Santista. Para este estudo qualitativo, foram analisados os diários de campo dos encontros semanais, a partir da percepção de professores e alunos, referentes ao período de agosto de 2010 a junho de 2011. A organização e análise dos dados tiveram como referência a Teoria Fundamentada nos dados. Os resultados indicaram a necessidade de acolhimento de experiências dos ACSs, ampliando a compreensão dos dilemas vividos por estes profissionais e consequentemente dos impasses de implementação do SUS e da ESF. Além disso, o incentivo ao processo de educação continuada baseada em uma práxis que promova os projetos de vida pessoais e profissionais dos ACSs.
Keywords Family Health Estrategy
Community Health Workers
Continued Education
Welcome
Qualitative Research
University Extension
Estratégia de Saúde da Família
Agentes Comunitários de Saúde
Educação Continuada
Acolhimento
Pesquisa Qualitativa
Extensão Universitária
Language Portuguese
Date 2014-06-01
Published in Saúde e Sociedade. Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública., v. 23, n. 2, p. 677-688, 2014.
ISSN 0104-1290 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública.
Extent 677-688
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902014000200026
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000340328300027
SciELO ID S0104-12902014000200677 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8438

Show full item record




File

Name: S0104-12902014000200677.pdf
Size: 132.5Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account