Enfermagem neonatológica: conhecimento de alunos de graduação em enfermagem

Enfermagem neonatológica: conhecimento de alunos de graduação em enfermagem

Alternative title Neonatal nursing: undergraduate nursing students' knowledge
Enfermería neonatológica: conocimiento de los alumnos egresados del curso de enfermería
Author Naganuma, Masuco Autor UNIFESP Google Scholar
Chaud, Massae Noda Autor UNIFESP Google Scholar
Pinheiro, Eliana Moreira Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract The present study was carried out at the Municipalities of São Paulo and Guarulhos with undergraduate nursing students and aimed at evaluating their knowledge regarding neonatal nursing and, if necessary, to contribute to the program reformulation. Thus, we would be able to improve nurses knowledge on the full-term new born care. In order to develop a structured questionnaire to be used as an instrument to measure the studied variable, aspects of the theoretical content related to the most common care procedures at the neonatal unit were selected. Authors found that students' theoretical knowledge on the theme was regular.

El presente estudio fue realizado entre los alumnos egresados de los cursos de enfermería de las Municipalidades de São Paulo y Guarulhos, con el objetivo de evaluar sus conocimientos sobre la enfermería neonatológica y contribuir, si fuera necesario, para la re-formulación del programa. De esta forma, podríamos perfeccionar el conocimiento del enfermero sobre los cuidados del recién nacido dentro del plazo normal de gestación. Para elaborar un cuestionario estructurado, que fue utilizado como instrumento de medición de la variable, fueron seleccionados aspectos de contenido teórico concernientes a los cuidados más comunes en la unidad de neonatología. Se observó que el nivel de conocimiento teórico de los estudiantes sobre este tema era regular.

O presente estudo foi realizado com alunos dos cursos de graduação em Enfermagem dos Municípios de São Paulo e de Guarulhos, com a finalidade de avaliar o seu conhecimento sobre enfermagem neonatológica e contribuir, se necessário, para a reformulação do programa. Dessa forma, poderíamos aprimorar o conhecimento do enfermeiro sobre os cuidados do recém-nascido a termo. Foram selecionados os aspectos do conteúdo teórico concernentes aos cuidados mais comuns na unidade de neonatologia para elaborar um questionário estruturado, que foi utilizado como instrumento de mensuração da variável. Observou-se que o nível de conhecimento teórico dos estudantes sobre o tema era regular.
Keywords maternal-child nursing
education
enfermagem materno-infantil
educação
Language Portuguese
Date 1999-10-01
Published in Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 7, n. 4, p. 75-81, 1999.
ISSN 0104-1169 (Sherpa/Romeo)
Publisher Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
Extent 75-81
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11691999000400010
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0104-11691999000400010 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/840

Show full item record




File

Name: S0104-11691999000400010.pdf
Size: 150.7Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account