Humanidades e humanização em saúde: a literatura como elemento humanizador para graduandos da área da saúde

Humanidades e humanização em saúde: a literatura como elemento humanizador para graduandos da área da saúde

Alternative title Humanities and humanization in healthcare: the literature as a humanizing element for health science undergraduates
Humanidades y humanización en salud: la literatura como elemento humanizador para alumnos de graduación del área de la salud
Author Lima, Carina Camilo Google Scholar
Guzman, Soemis Martinez Google Scholar
Benedetto, Maria Auxiliadora Craice De Google Scholar
Gallian, Dante Marcello Claramonte Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract This paper presents the results from a research project in which the main objective was to ascertain the benefits of including the Humanities Laboratory (LabHum) of the Center for History and Philosophy of Health Sciences (CeHFi), Federal University of São Paulo (UNIFESP) as an elective discipline for promoting humanization in the context of medical and nursing students. The course focused on reflections from reading classics from the  literature. Qualitative methods based on hermeneutic phenomenology were used. The results pointed towards the idea that literature enables deflagration of “interpellative experiences”, i.e. moments of self-reflection that are capable of touching and educating to the point at which changes to vision and attitudes are incorporated naturally into the daily routine, so as to promote humanization.

Este artículo presenta los resultados de un proyecto de investigación cuyo principal objetivo fue verificar los beneficios de la inclusión del Laboratorio de Humanidades (LabHum) del Centro de Historia y Filosofía de las Ciencias de la Salud (CeHFi) de la Universidad Federal de São Paulo (UNIFESP) como asignatura electiva para la promoción de la humanización en el contexto de los alumnos de graduación del área de salud (medicina y Enfermería). La asignatura se enfocó en la reflexión a partir de la lectura de clásicos de la literatura. Se adoptaron métodos cualitativos fundamentados en la Fenomenología hermenéutica. Los resultados señalaron la idea de que la literatura propicia la deflagración de “acontecimientos de interpelación”, es decir, momentos de auto-reflexión capaces de emocionar al alumno hasta el punto en que se incorporen cambios de visión y actitudes en su cotidiano de manera natural, promoviendo la humanización.

Este artigo apresenta os resultados de um projeto de pesquisa cujo principal objetivo foi verificar os benefícios da inclusão do Laboratório de Humanidades (LabHum) do Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde (CeHFi) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) como disciplina eletiva para a promoção da humanização no contexto de graduandos da área da saúde (Medicina e Enfermagem). A disciplina foi enfocada na reflexão a partir da leitura de clássicos da literatura. Foram adotados métodos qualitativos fundamentados na Fenomenologia Hermenêutica. Os resultados apontaram para a ideia de que a literatura propicia a deflagração de “acontecimentos interpelativos”, ou seja, momentos de autorreflexão capazes de tocar o educando a ponto de que mudanças de visão e atitudes se incorporem naturalmente ao seu dia a dia, promovendo a humanização.
Keywords Literature
Humanization
Health education
Literatura
Humanização
Educação em saúde
Language Portuguese
Date 2014-01-01
Published in Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 18, n. 48, p. 139-150, 2014.
ISSN 1414-3283 (Sherpa/Romeo)
Publisher UNESP
Extent 139-150
Origin http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.0708
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1414-32832014000100139 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8161

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Name: S1414-32832014000100139.pdf
Size: 116.6Kb
Format: PDF
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