O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática

O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática

Alternative title School mathematics in Mathematics Teacher education programs
Author Valente, Wagner Rodrigues Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract This paper analyzes the importance of considering the elementary mathematics contents in Mathematics Teacher Degree programs, given the subject of mathematical training of future teachers. Two aspects of elementary mathematics are addressed: historical and epistemological. The study considers theoretical contributions of historians like Andrew Chervel, Dominique Julia and Roger Chartier. Sources for analysis in the research included recent studies on the role of the history of mathematics and the potential of history of mathematics education. Finally, the paper advocates the inclusion of the history of mathematics education as a methodology for mathematics teacher education.

Considerando o tema da formação matemática do futuro professor, este texto analisa a importância em se considerar os conteúdos elementares matemáticos no curso de licenciatura. Para isso, aborda a matemática escolar sob dois aspectos: epistemológico e histórico. Na abordagem, o estudo considera como aportes teóricos os textos de historiadores como André Chervel, Dominique Julia e Roger Chartier. Constituem fontes de pesquisa para a discussão estudos e investigações recentes sobre o papel da História da Matemática na formação de educadores e as potencialidades da História da educação matemática. Por fim, defende-se a inclusão da História da educação matemática como uma metodologia para a formação de professores de matemática.
Keywords Teacher's Education of Mathematics
Mathematics Education
History of Mathematics
Problem Solving
Formação de Professores de Matemática
Matemática Escolar
História da Matemática
Resolução de Problemas
Language Portuguese
Date 2013-12-01
Published in Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 27, n. 47, p. 939-953, 2013.
ISSN 0103-636X (Sherpa/Romeo)
Publisher UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
Extent 939-953
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400012
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0103-636X2013000400012 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8113

Show full item record




File

Name: S0103-636X2013000400012.pdf
Size: 411.1Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account