Estágio de neonatologia na graduação de enfermagem: enfrentamentos e desafios num contexto de mudanças

Estágio de neonatologia na graduação de enfermagem: enfrentamentos e desafios num contexto de mudanças

Alternative title Clinical practice in neonatology during undergraduate nursing course: coping and challenges in a context of changes
Práctica clínica en neonatología en la graduación de enfermería: enfrentamientos y desafíos en un contexto de cambios
Author Gesteira, Elaine Rodrigues Google Scholar
Goldenberg, Paulete Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São João Del Rei
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract This work aimed to analyze the situational diagnosis of the Undergraduate Nursing clinical practice in the field of Neonatology in different institutions of higher education in the city of São Paulo, Brazil, in order to identify the challenges with regard to the new educational requirements. The research, with an exploratory design and a qualitative approach, concerned the characterization of the clinical practice in the institutional sphere and its dimensioning from the perspective of students. According to the results, along with the conventional planning, having or not a proper environment for training constitutes a significant difference in its development. The generalist clinical practice, as it is now conceived, coexists with the desire for specialization. Students ask for a closer contact to the high-risk newborn infants. One concludes that there's a need for rethinking these issues within the Undergraduate Nursing course.

Este trabajo objetivó analizar el diagnóstico situacional de la práctica clínica de Enfermería en el área de Neonatología en diferentes instituciones de enseñanza superior en la ciudad de São Paulo, Brasil, a fin de identificar los desafíos con relación a las nuevas exigencias educacionales. La investigación, de naturaleza exploratoria y con abordaje cualitativo, envolvió la caracterización de la práctica clínica en el plano institucional y su dimensionamiento en la perspectiva de los alumnos. Como apuntan los resultados, junto con la programación convencional, tener o no campo propio para la práctica constituyó diferencial significativo en su desarrollo. La formación generalista, en la manera como es concebida, coexiste con la aspiración por la especialización. Los alumnos reivindican una mayor aproximación a los recién nacidos de alto riesgo. Se concluye que hay necesidad de repensar esas cuestiones en el ámbito de la Graduación en Enfermería.

Este trabalho objetivou analisar o diagnóstico situacional do estágio de Enfermagem na área de Neonatologia em distintas instituições de ensino superior na cidade de São Paulo, a fim de identificar os desafios em relação às novas exigências educacionais. A pesquisa, de cunho exploratório e com abordagem qualitativa, envolveu a caracterização do estágio no plano institucional e seu dimensionamento na perspectiva dos alunos. Conforme apontam os resultados, junto à programação convencional, ter, ou não, campo próprio para o estágio constituiu diferencial significativo no seu desenvolvimento. A formação generalista, na forma como é concebida, coexiste com a aspiração pela especialização. Os alunos reivindicam maior aproximação aos recém-nascidos de alto risco. Conclui-se que há necessidade de repensar essas questões no âmbito da Graduação.
Keywords Neonatal nursing
Teaching
Nursing student
Curriculum
Enfermagem neonatal
Ensino
Estudante de enfermagem
Currículo
Language Portuguese
Date 2012-02-01
Published in Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 65, n. 1, p. 65-71, 2012.
ISSN 0034-7167 (Sherpa/Romeo)
Publisher Associação Brasileira de Enfermagem
Extent 65-71
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672012000100009
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0034-71672012000100009 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6945

Show full item record




File

Name: S0034-71672012000100009.pdf
Size: 125.7Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account