Formação pedagógica na pós-graduação em saúde no ambiente Moodle: um compromisso social

Formação pedagógica na pós-graduação em saúde no ambiente Moodle: um compromisso social

Título alternativo The teaching practice in health post-graduate programs using the Moodle platform: a social commitment
Autor Ruiz-Moreno, Lidia Autor UNIFESP Google Scholar
Sonzogno, Maria Cecilia Autor UNIFESP Google Scholar
Instituição Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Resumo The objectives of our study are to reflect on the academic education process and analyze the concepts and practices regarding didactic-pedagogical aspects of post-graduate students attending the 'Bimodal Didactic-Pedagogical Education in Health' discipline. Questionnaires and messages posted on discussion forums in the Moodle platform were used for data collection. The data analysis was based on the following areas: curriculum conceptions and practices, biopsychosocial model, teachers' education, teaching-learning and evaluation. Our results revealed that there is a predominance of reports concerning the traditional curriculum model in undergraduate courses experienced by the post-graduate students, although it was possible to identify some progress related to the diversity of practices and learning settings. The concepts and practices reflect the transition faced by the Brazilian Higher Education nowadays, where approaches based on the biomedical model coexist with very subtle changes, on which we must reflect critically during teaching education in Health.

Temos como objetivos refletir sobre o processo de formação docente e analisar as concepções e as práticas sobre aspectos didático-pedagógicos de pós-graduandos participantes da disciplina Formação Didático-Pedagógica em Saúde (FDPS), formato bimodal. Para a coleta de dados, utilizamos os questionários e as produções postadas em fóruns de discussão no Moodle. A análise dos dados atendeu os seguintes eixos: concepções e práticas sobre currículo, modelo biopsicossocial, formação docente, ensino-aprendizagem e avaliação. Os resultados mostraram predomínio de relatos sobre o modelo curricular tradicional nos cursos de graduação vivenciado(s) pelos pós-graduandos, embora seja possível identificar avanços relacionados à diversidade de práticas e de cenários de aprendizagem. As concepções e as práticas refletem o momento de transição do Ensino Superior brasileiro, no qual convivem abordagens baseadas no modelo biomédico, com mudanças ainda incipientes, sobre as quais é preciso refletir de forma crítica durante a formação docente em saúde.
Assunto higher education
educational technology
discussion forum
teaching
ensino superior
tecnologia educacional
fórum de discussão
docência
Idioma Português
Data 2011-12-01
Publicado em Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 22, n. 3, p. 149-164, 2011.
ISSN 0103-7307 (Sherpa/Romeo)
Editor UNICAMP - Faculdade de Educação
Extensão 149-164
Fonte http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072011000300011
Direito de acesso Acesso aberto Open Access
Tipo Artigo
SciELO S0103-73072011000300011 (estatísticas na SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6749

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