Low educational level effects on the performance of healthy adults on a Neuropsychological Protocol suggested by the Commission on Neuropsychology of the Liga Brasileira de Epilepsia

Low educational level effects on the performance of healthy adults on a Neuropsychological Protocol suggested by the Commission on Neuropsychology of the Liga Brasileira de Epilepsia

Alternative title Efeitos de baixo nível de escolaridade no desempenho de adultos saudáveis em um protocolo neuropsicológico sugerido pela Comissão de Neuropsicologia da Liga Brasileira de Epilepsia
Author Santos, Erich Belzunces dos Autor UNIFESP Google Scholar
Tudesco, Ivanda de Souza Silva Autor UNIFESP Google Scholar
Caboclo, Luís Otávio Sales Ferreira Autor UNIFESP Google Scholar
Yacubian, Elza Márcia Targas Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract OBJECTIVE: To assess cognitive measures and impact of education on cognitive performance (CP) of low educational levels healthy adults (LELHA) on a Neuropsychological Protocol (NP) suggested by the Liga Brasileira de Epilepsia. METHOD: 138 subjects from an Education Program for Adults divided into two, age and gender matched groups of 69 subjects, answered the NP: Group 1 (mean of 6.9±2.95 months of formal education) and Group 2, 47.8±10 months. Data were compared as z-scores. RESULTS: The mean IQ was 77.1±5.50 and 79.4±3.30 in Groups 1 and 2, respectively (p=0.001). Both performed below the normal curve and Group 1 worse than 2. CP correlated with schooling, especially executive functions (54.1% vs 36.2%) and language (52.9% vs 25.7%). CONCLUSION: LELHA showed significant cognitive impairment in verbal and visuospatial areas. If these results had been obtained in epilepsy patients they would be interpreted as global cognitive impairment.

OBJETIVO: Avaliar o desempenho cognitivo e o impacto do nível de educação formal em indivíduos adultos saudáveis com baixa escolaridade (IASBE) em um protocolo neuropsicológico (PN) sugerido pela Liga Brasileira de Epilepsia. MÉTODO: 138 indivíduos do programa EJA - Educação para Jovens e Adultos, divididos em 2 grupos de 69 sujeitos pareados por idade e sexo (6,9±2,95 vs 47,8±10 meses de escolaridade) responderam ao PN. Dados foram convertidos em z-scores. RESULTADOS: O QI médio foi 77,1±5,50 e 79,4±3,30 nos Grupos 1 e 2, respectivamente (p=0,001). Ambos tiveram resultados abaixo da curva normal e o Grupo 1 mostrou pior desempenho do que o 2, especialmente nas funções executivas (54,1% vs 36,2%) e linguagem (52,9% vs 25,7%). CONCLUSÃO: IASBE apresentaram comprometimento cognitivo tanto em tarefas verbais como visuoespaciais. Se estes resultados tivessem sido obtidos em pacientes com epilepsia seriam interpretados como indicativos de disfunção cognitiva global.
Keywords neuropsychological evaluation
neuropsychological protocol
low educational levels
Liga Brasileira de Epilepsia
avaliação neuropsicológica
protocolo neuropsicológico
baixo nível de escolaridade
Liga Brasileira de Epilepsia
Language English
Date 2011-10-01
Published in Arquivos de Neuro-Psiquiatria. Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO, v. 69, n. 5, p. 778-784, 2011.
ISSN 0004-282X (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO
Extent 778-784
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0004-282X2011000600011
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000296347200011
SciELO ID S0004-282X2011000600011 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6663

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Name: S0004-282X2011000600011.pdf
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Format: PDF
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