O lugar da pesquisa na reorganização curricular em odontologia: desafios de origem para um debate atual

O lugar da pesquisa na reorganização curricular em odontologia: desafios de origem para um debate atual

Alternative title Research and curricular reform in dentistry undergraduate courses: origin challenges to current problems
Author Maltagliati, Luciana Ávila Autor UNIFESP Google Scholar
Goldenberg, Paulete Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Sindicato dos Odontologistas de São Paulo Centro de Aperfeiçoamento Profissional e Especialização
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract The study aims to characterize the space of research in curricular organization and to identify curricular reform trends in Dentistry schools in the city of São Paulo. METHODS: from the analysis of documents and interviews with professionals who are responsible for the undergraduate courses of the investigated institutions, the study describes the development of the curricular structure and the institutionalization of research; characterizes the didactic program involving the instruction of scientific methodology; and identifies the trends and perspectives of change in curricular organization. RESULTS: valuing the space of research, as recommended by Brazil's Curricular Guidelines, the institutions provide scientific instruction in the Dentistry undergraduate program and students are stimulated to get involved with research projects in the scope of the scientific initiation program, in the extra-curricular space. These measures attest efforts of curricular revision, in view of the legal recommendations, without reaching, however, the structuring of the curriculum based on teaching through research.

O presente estudo tem por objeto a caracterização do lugar da pesquisa na organização curricular em instituições de ensino superior de Odontologia na cidade de São Paulo, com vistas à identificação de tendências de reformulações no contexto imediato à aprovação das Diretrizes Curriculares Nacionais. A partir da análise de documentos e entrevistas com os responsáveis pelos respectivos cursos, a investigação focaliza a institucionalização da pesquisa no desenvolvimento da estrutura curricular, referenciadas às perspectivas de mudanças no ensino. As instituições contemplam a instrução científica na graduação e os alunos são estimulados a se envolver em projetos de pesquisa no âmbito do programa de iniciação científica, no espaço extracurricular. Ao lado dos limites institucionais relacionados à prática da pesquisa nas instituições (públicas e privadas), estas disposições atestam movimentos de revisão curricular em atenção às recomendações legais, sem alcançar, entretanto, a estruturação de um currículo fundamentado no ensino pela pesquisa.
Keywords Research
Curricular Reform
Dentistry Curriculum
Pesquisa
Reforma curricular
Currículo de Odontologia
Language Portuguese
Date 2011-06-01
Published in MALTAGLIATI, Luciana Ávila; GOLDENBERG, Paulete. O lugar da pesquisa na reorganização curricular em odontologia: desafios de origem para um debate atual. Saude soc., São Paulo , v. 20, n. 2, p. 436-447, jun. 2011
ISSN 0104-1290 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública.
Extent 436-447
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902011000200015
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000292745100015
SciELO ID S0104-12902011000200015 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6501

Show full item record




File

Name: S0104-12902011000200015.pdf
Size: 109.9Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account