Andragogia na saúde: estudo bibliométrico

Show simple item record

dc.contributor.author Draganov, Patrícia Bover [UNIFESP]
dc.contributor.author Friedlander, Maria Romana [UNIFESP]
dc.contributor.author Sanna, Maria Cristina
dc.date.accessioned 2015-06-14T13:42:57Z
dc.date.available 2015-06-14T13:42:57Z
dc.date.issued 2011-03-01
dc.identifier http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452011000100021
dc.identifier.citation Escola Anna Nery. Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 149-156, 2011.
dc.identifier.issn 1414-8145
dc.identifier.uri http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6336
dc.description.abstract The success of learning consists in using proper strategies. As the professional graduated, come from permanent education and also from assisted population, to whom the actions of education in health are directed to, consists mainly in adults, methodologies such as andragogy, understood as been the art of science of conducting adults through learning, are a very interesting alternative. With the aim of quantifying and describe the scientific study about andragogy in science of health from 1999 to 2009, was developed a descriptive study, using the key word andragogy in six bases of electronic data. The information coming from 98 publications found were categorized, quantified and described. Most of the publication came from journal articles, concentrated in the USA, having the title professional graduation leading the publication. In Brazil, it was more used to the patients' education. The frequency was kept on a regular base during the years of study; therefore the conclusion is that the theme is relevant to Health. en
dc.description.abstract El éxito del aprendizaje implica el uso de estrategias adecuadas. Cómo la clientela de formación profesional, de educación permanente y la población asistida, para quien se dirigen las acciones de educación en salud, son mayoritariamente adultas, metodología como la andragogía, entendida como el arte y la ciencia de conducir adultos al aprendizaje es una de las alternativas interesantes. Con el objetivo de cuantificar y describir la producción científica sobre Andragogía en las Ciencia de la Salud en el período de 1999 a 2009, se realizó un estudio descriptivo, se empleando la palabra-clave Andragogía en seis bases de datos electrónicos. La información de las 98 publicaciones encontradas fueron calificadas, cuantificadas y descritas. La mayoría de las publicaciones si constituyó de artículos de periódicos que se concentraron en EUA, con el tema de la formación profesional liderando las publicaciones. En Brasil fue más frecuente la educación de los pacientes. En los años estudiados, la frecuencia se mantuvo regular, concluyéndose que el tema es relevante para la salud. es
dc.description.abstract O sucesso da aprendizagem envolve o uso de estratégias adequadas. Como a clientela de formação profissional e de educação permanente e a população assistida, para quem se dirigem as ações de educação em saúde, são majoritariamente adultas, metodologias como a Andragogia, que é a arte e ciência de conduzir adultos ao aprendizado, são uma alternativa interessante. Com o objetivo de quantificar e descrever a produção científica sobre Andragogia nas Ciências da Saúde no período de 1999 a 2009, realizou-se um estudo descritivo, empregando-se a palavra-chave Andragogia em seis bases de dados eletrônicas. As informações das 98 publicações encontradas foram classificadas, quantificadas e descritas. A maioria das publicações se constituiu de artigos de periódicos, que se concentraram nos EUA, com o tema formação profissional liderando as publicações. No Brasil, foi mais frequente a educação de pacientes. A frequência se manteve regular nos anos estudados, concluindo-se que o tema é relevante para a saúde. pt
dc.format.extent 149-156
dc.language.iso por
dc.publisher Universidade Federal do Rio de Janeiro
dc.relation.ispartof Escola Anna Nery
dc.rights Acesso aberto
dc.subject Learning en
dc.subject Education en
dc.subject Teaching en
dc.subject Adult en
dc.subject Nursing en
dc.subject Aprendizagem pt
dc.subject Educação pt
dc.subject Ensino pt
dc.subject Adulto pt
dc.subject Enfermagem pt
dc.title Andragogia na saúde: estudo bibliométrico pt
dc.title.alternative Andragogy in health: bibliometrical study en
dc.title.alternative Andragogía en la salud: enseñanza bibliométrica es
dc.type Artigo
dc.contributor.institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.institution Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.institution Universidade Católica Portuguesa
dc.description.affiliation UNIFESP Grupo de Estudos e Pesquisa em Administração e Gerenciamento
dc.description.affiliation USP
dc.description.affiliation Universidade Católica Portuguesa
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP, Grupo de Estudos e Pesquisa em Administração e Gerenciamento
dc.identifier.file S1414-81452011000100021.pdf
dc.identifier.scielo S1414-81452011000100021
dc.identifier.doi 10.1590/S1414-81452011000100021
dc.description.source SciELO



File

Name: S1414-81452011000100021.pdf
Size: 125.6Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

Statistics

My Account