The challenge of responsible dispensing: formal education versus professional practice

The challenge of responsible dispensing: formal education versus professional practice

Autor Bezzegh, Nadine Judith Autor UNIFESP Google Scholar
Goldenberg, Paulete Autor UNIFESP Google Scholar
Instituição Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Resumo The aim of the present study was to evaluate the education of Pharmaceutical Technicians for the activity of responsible dispensing. Based on a questionnaire with open and closed questions, the study sought to characterize the students, identify knowledge and attitudes regarding the Rational Use of Medications while addressing the limits and possibilities of professional and ethical dispensing in practice. In addition, a group dynamics session - focus group - was held as a forum for debate on responsible dispensing. The results showed that students tended to be mature, currently employed and were predominately women. Displaying adequate knowledge on Rational Use of Medications and of the corresponding legislation, the students reported difficulties exercising compatible practice. While the diagnosis pointed to the need for student preparation to enable ethical dispensing, the Focus Group highlighted the possibility for inclusion of a forum for reflection and debate on the ethics of dispensing as part of the Pharmaceutical Technician training.

O presente trabalho tem como proposta avaliar a formação do Técnico em Farmácia para o exercício da dispensação responsável. A partir de um questionário com perguntas fechadas e abertas, o estudo envolveu a caracterização dos alunos, a identificação de conhecimentos e atitudes em relação ao Uso Racional dos Medicamentos com vistas ao delineamento dos limites e possibilidades do exercício profissional ético na dispensação. Além disso, foi realizada uma dinâmica grupal - grupo focal - com o objetivo de apreciar a constituição de um espaço de reflexão sobre a dispensação responsável. Os resultados evidenciaram um alunato de maior idade, inserido no mercado de trabalho e predominância de mulheres. Dispondo de conhecimento adequado sobre o Uso Racional dos Medicamentos e da legislação correspondente os alunos fazem referência às dificuldades no exercício de uma prática condizente. Se o diagnóstico apontou para a necessidade de ser trabalhada a preparação do aluno para o desempenho ético na dispensação, o Grupo Focal apontou para a possibilidade de inclusão de espaços para reflexão e debate sobre a ética na dispensação no processo de formação do Técnico em Farmácia.
Palavra-chave Pharmaceutical technician
Medicines
Professional ethics
Técnico em farmácia
Medicamentos
Ética profissional
Idioma Inglês
Data de publicação 2011-03-01
Publicado em Brazilian Journal of Pharmaceutical Sciences. Universidade de São Paulo, Faculdade de Ciências Farmacêuticas, v. 47, n. 1, p. 63-73, 2011.
ISSN 1984-8250 (Sherpa/Romeo, fator de impacto)
Publicador Universidade de São Paulo, Faculdade de Ciências Farmacêuticas
Extensão 63-73
Fonte http://dx.doi.org/10.1590/S1984-82502011000100008
Direito de acesso Acesso aberto Open Access
Tipo Artigo
Web of Science WOS:000291571300008
SciELO S1984-82502011000100008 (estatísticas na SciELO)
Endereço permanente http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6330

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Nome: S1984-82502011000100008.pdf
Tamanho: 293.0KB
Formato: PDF
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