Título alternativo | Relation between the visual memory and the ortographic performance in the children attending the 2nd and 3rd years at the elementary school |
Autor |
Barbosa, Patricia Manfrin Fontes
![]() Bernardes, Neide Guzmán Blanco ![]() Misorelli, Mari Ivone ![]() Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal ![]() ![]() |
Instituição | Centro Integrado de Neurologia Infantil Clínica Integrada Nanuque CEFAC Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
Resumo | PURPOSE: in this relate the visual memory to orthographic performance of children's handwriting from 2nd and 3rd years of elementary school. METHODS: it was analyzed 61 children, male and female, with average age between 8 and 9 years old, were analyzed. The children were evaluated in classroom, by the examiner, during the 2nd semester of the school year, in 3 different stages: oral dictation valuation of isolated words, of silent reading valuation of isolated words and visual memory analysis through the Rey Complex Figure. RESULTS: it was noticed that orthographic mistakes reduces during visual dictation, when compared to oral dictation; children who make more orthographic mistakes during dictation, have worse performance on the Rey Complex Figure; children from 3rd year have less frequency of orthographic mistakes and better performance on the Rey Complex Figure, when compared to 2nd year children. CONCLUSION: visual memory is an important fact during orthographic development, helping children to understand better the acquisition of orthographic rules. OBJETIVO: neste estudo procurou-se relacionar a memória visual ao desempenho ortográfico da escrita de crianças da 2ª e 3ª séries do ensino fundamental. MÉTODOS: foram analisadas 61 crianças de ambos os sexos, com idades variando entre 8 e 9 anos de idade. Avaliadas em sala de aula, pelas examinadoras, no 2º semestre do ano letivo de 2006, utilizando-se de três etapas distintas: Avaliação do ditado oral de palavras isoladas, Avaliação da leitura silenciosa de palavras isoladas e Análise da memória visual por meio da Figura Complexa de Rey. RESULTADOS: verificou-se que os erros ortográficos diminuem no ditado visual, quando comparado ao ditado oral; crianças que cometem mais erros ortográficos nos ditados têm pior desempenho na Figura Complexa de Rey; crianças de 3ª série possuem menor frequência de erros ortográficos e melhor desempenho em Figura Complexa de Rey, quando comparadas às crianças de 2ª série. CONCLUSÃO: a memória visual é fator importante no desenvolvimento ortográfico, levando a criança a compreender melhor a aquisição de regras ortográficas. |
Assunto |
Language
Memory Visual Perception Dyslexia Learning Disorders Linguagem Memória Percepção Visual Dislexia Transtornos de Aprendizagem |
Idioma | Português |
Data | 2010-08-01 |
Publicado em | Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 12, n. 4, p. 598-607, 2010. |
ISSN | 1516-1846 (Sherpa/Romeo) |
Editor | CEFAC Saúde e Educação |
Extensão | 598-607 |
Fonte |
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Direito de acesso | Acesso aberto ![]() |
Tipo | Artigo |
SciELO | S1516-18462010000400009 (estatísticas na SciELO) |
URI | http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5836 |
Nome:
S1516-18462010000400009.pdf
Tamanho: 275.3Kb Formato: PDF Descrição: |
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