Foco no cliente: ferramenta essencial na gestão por competência em enfermagem

Foco no cliente: ferramenta essencial na gestão por competência em enfermagem

Alternative title Focus on the customer: an essential tool in management competence in nursing
Foco en el cliente: una herramienta esencial en la gestión por competencia en emfermería
Author Ruthes, Rosa Maria Autor UNIFESP Google Scholar
Feldman, Liliane Bauer Autor UNIFESP Google Scholar
Cunha, Isabel Cristina Kowal Olm Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract Reflection about a doctorate's thesis. It was carried through an abstraction of the described theory by specialist authors in thematic, a transposition for the practical of competency management in nursing. The essential competency shows attributes of knowledge, ability and attitude - called CHA, to add value to the organization of health with focus in the customer. It is essential to awake in all the team, the responsibility and real concern with the patient, family and visitors. The professional constitutes oneself as the inspired leader of its group. The management competency of the nurse can give change to the development of the human resources and promote the enchantment in the attendance of the customers, making the difference in the health organizations.

Reflexión en tesis de doctorado. Fue llevada con abstracción de la teoría descrita por los autores especialistas en la temática, transposición para el práctico de la gerencia de la capacidad en el oficio de enfermera. La capacidad esencial demuestra cualidades del conocimiento, de la capacidad y de la actitud - CHA llamado, de agregar valor a la organización de salud con el foco en el cliente. Es esencial despertarse en todo el equipo, la responsabilidad y la preocupación verdadera con el paciente, la familia y los visitantes. El profesional se constituye como el líder inspirado de su grupo. La capacidad de la gerencia de la enfermera puede dar el cambio al desarrollo de los recursos humanos y promover encantamiento en la atención de los clientes, influyendo en las organizaciones de salud.

Uma reflexão sobre tese de doutorado, na qual foi realizada uma abstração da teoria descrita por autores especialistas na temática e uma transposição para a prática da gestão por competência em Enfermagem. A Competência elenca atributos de conhecimento, habilidade e atitude - denominados CHA, para agregar valor à organização de saúde com foco no cliente. É imprescindível despertar em toda a equipe, a responsabilidade e efetiva preocupação com o paciente, família e visitantes. O profissional se constitui como o líder inspirador de seu grupo. A competência gerencial do enfermeiro pode oportunizar o desenvolvimento dos recursos humanos e promover encantamento no atendimento dos clientes, fazendo a diferença nas organizações de saúde.
Keywords Practice management
Nursing
Professional competency
Gerenciamento da prática profissional
Enfermagem
Competência Profissional
Language Portuguese
Date 2010-04-01
Published in Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 63, n. 2, p. 317-321, 2010.
ISSN 0034-7167 (Sherpa/Romeo)
Publisher Associação Brasileira de Enfermagem
Extent 317-321
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672010000200023
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0034-71672010000200023 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5694

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