Construction and validation of clinical contents for development of learning objects

Construction and validation of clinical contents for development of learning objects

Alternative title Construção e validação de conteúdos clínicos para desenvolvimento de objetos de aprendizagem
Author Hortense, Flávia Tatiana Pedrolo Autor UNIFESP Google Scholar
Bergerot, Cristiane Decat Google Scholar
Domenico, Edvane Birelo Lopes de Autor UNIFESP Google Scholar
Abstract Objective: to describe the process of construction and validation of clinical contents for health learning objects, aimed at patients in the treatment of head and neck cancer. Method: descriptive, methodological study. The development of the script and the storyboard were based on scientific evidence and submitted to the appreciation of specialists for validation of content. The agreement index was checked quantitatively and the suggestions were qualitatively evaluated. Results: The items described in the roadmap were approved by 99% of expert experts. The suggestions for adjustments were inserted in their entirety in the final version. The free-marginal kappa statistical test, for multiple evaluators, presented value equal to 0.68%, granting a substantial agreement. Conclusion: The steps taken in the construction and validation of the content for the production of educational material for patients with head and neck cancer were adequate, relevant and suitable for use in other subjects.

Objetivo: descrever o processo de construção e validação de conteúdos clínicos para objetos de aprendizagem em saúde, direcionados aos pacientes em tratamento do câncer de cabeça e pescoço. Método: estudo descritivo, metodológico. O desenvolvimento do roteiro e o storyboard foram fundamentados em evidências científicas e submetidos à apreciação de especialistas para validação de conteúdo. Verificou-se o índice de concordância, quantitativamente, e avaliaram-se qualitativamente as sugestões. Resultados: os itens descritos no roteiro foram aprovados por 99% dos especialistas peritos. As sugestões de ajustes foram inseridas, em sua totalidade, na versão final. O teste estatístico kappa free-marginal, para múltiplos avaliadores, apresentou valor igual a 0,68%, conferindo uma concordância substancial. Conclusão: os passos adotados no percurso de construção e validação do conteúdo para produção de material educativo destinado aos pacientes com câncer de cabeça e pescoço mostraram-se adequados, relevantes e passíveis de serem utilizados em outras temáticas.
Keywords Nursing
Nursing Care
Validation Studies
Health Education
Head and Neck Neoplasms
Enfermagem
Cuidados de Enfermagem
Estudos de Validação
Educação em Saúde
Neoplasia de Cabeça e Pescoço
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-coverage Brasilia Df
Language English
Sponsor Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Grant number FAPESP: 2015/09139-7
Date 2018
Published in Revista Brasileira De Enfermagem. Brasilia Df, v. 71, n. 2, p. 306-313, 2018.
ISSN 0034-7167 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Assoc Brasileira Enfermagem
Extent 306-313
Origin http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0622
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000429061000011
SciELO ID S0034-71672018000200306 (statistics in SciELO)
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/55880

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