Inventários das brincadeiras e do brincar: ativando uma memória dos afetos

Inventários das brincadeiras e do brincar: ativando uma memória dos afetos

Alternative title Inventories of games and of playing: activating a memory of affections
Inventarios de los juegos y del jugar: activación de una memoria de los afectos
Author Jurdi, Andrea Perosa Saigh Autor UNIFESP Google Scholar
Silva, Carla Cilene Baptista Autor UNIFESP Google Scholar
Liberman, Flavia Autor UNIFESP Google Scholar
Abstract The module "Therapeutic Activities and Resources: Games and Recreation" has invited students to experiment with the drawing up of inventories, a narrative form that makes it possible to recapture memories of play that are influenced by affections and thereby constitute them in the present. This allows for contact with family narratives, personal history and knowledge of the games and toys found in different generations. The objective of registering these experiences through images and writing is to contribute towards a reflection about the methodologies that could be used to sensitize students about the development of being a therapist, for the training of occupational therapists and for professionals from other fields who use games and toys in their daily work. We can think of the inventories as concrete narratives that give exposure to the memories and affections, activating a becoming-child, essential for playful education.

O módulo Atividades e Recursos Terapêuticos: Lúdico e Lazer tem proposto aos estudantes experimentarem a produção de inventários, forma de narrativa que possibilita resgatar a memória lúdica atravessada pelos afetos e constituí-la no presente. Permite o contato com narrativas familiares, com a história pessoal e o conhecimento das brincadeiras e brinquedos das diferentes gerações. Deixar registrada essa vivência por meio de imagens e escrita tem como objetivo contribuir para a reflexão sobre metodologias que podem ser utilizadas para sensibilizar o estudante na construção do ser terapeuta, para a formação dos terapeutas ocupacionais e para profissionais de outros campos que utilizam as brincadeiras e o brincar em seu cotidiano de trabalho. Podemos pensar nos inventários como narrativas concretas que dão visibilidade às memórias e afetos, ativando um devir-criança, essencial para a formação lúdica.
Keywords Narrative
Occupational Therapy Education
Teaching
Playing
Narrativa
Formação em Terapia Ocupacional
Ensino
Brincar
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-coverage Botucatu
Language Portuguese
Date 2018
Published in Interface-Comunicacao Saude Educacao. Botucatu, v. 22, n. 65, p. 603-608, 2018.
ISSN 1414-3283 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Univ Estadual Paulista-Unesp
Extent 603-608
Origin http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622016.0978
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000432176700024
SciELO ID S1414-32832018000200603 (statistics in SciELO)
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/55659

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Name: S1414-32832018000200603.pdf
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Format: PDF
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