Transferências na formação médica

Transferências na formação médica

Alternative title Transference during undergraduate medical training
Author Lucchese, Ana Cecilia Autor UNIFESP Google Scholar
Abud, Cristiane Curi Autor UNIFESP Google Scholar
De Marco, Mario Alfredo Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract Undergraduate medical students experience intense feelings when faced with their first patients during medical training. Dealing with the patient's anxiety requires medical students to comprehend the patient's various demands. The current study aimed to foster reflection on the psychological and emotional phenomena underlying interactions between healthcare professionals and patients, and to discus their implications and effects, seeking a better understanding of what students can offer patients, helping them to observe and value the patients' reactions, despite their incipient knowledge of the biomedical aspects of illness. The study attempted to shed light on the phenomenon of transference and its implications for the physician-patient relationship

O aluno de graduação vive momentos intensos quando se depara com os primeiros pacientes durante a formação médica. Colocar-se à frente de um paciente, aflito, exige que o aluno compreenda as diversas demandas de seu paciente. O intuito deste trabalho é promover uma reflexão sobre os fenômenos psíquicos e emocionais presentes em qualquer relação assistencial e discutir suas implicações e efeitos. Buscou-se compreender melhor o que o estudante tem a oferecer ao paciente, ajudando-o a observar e a valorizar as reações que pode despertar em seus pacientes, apesar de seu conhecimento ainda incipiente dos aspectos biomédicos do adoecer. Foi feita uma tentativa de elucidar o fenômeno da transferência e explorar suas implicações na relação médico-paciente
Keywords Transference (Psychology)
Physician-Patient Relations
Medical psychology
Transferência (Psicologia)
Relações médico-paciente
Psicologia médica
Language Portuguese
Date 2009-12-01
Published in Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 4, p. 644-647, 2009.
ISSN 0100-5502 (Sherpa/Romeo)
Publisher Associação Brasileira de Educação Médica
Extent 644-647
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400015
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0100-55022009000400015 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5385

Show full item record




File

Name: S0100-55022009000400015.pdf
Size: 158.8Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account