Concepções do processo ensino-aprendizagem: um estudo com professores de medicina

Show simple item record

dc.contributor.author Canuto, Angela Maria Moreira
dc.contributor.author Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]
dc.date.accessioned 2015-06-14T13:41:17Z
dc.date.available 2015-06-14T13:41:17Z
dc.date.issued 2009-12-01
dc.identifier http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400013
dc.identifier.citation Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 4, p. 624-632, 2009.
dc.identifier.issn 0100-5502
dc.identifier.uri http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5352
dc.description.abstract This article addresses medical teaching as a social construction process, linking academic policy, pedagogical, personal, and inter-subjective factors. With the aim of analyzing the conceptions towards teaching practice, learning, and faculty training in medicine among medical professors at the Federal University in Alagoas, Brazil, a study was designed with a sample of 21 professors that joined the university's medical faculty from the 1950s to the 1990s. Data collection used semi-structured interviews, submitted to thematic content analysis. Within the context of teaching and learning in medicine, the professors highlighted the faculty-student relationship. Analysis of faculty background showed that many professors were self-taught, and there was an evident lack of systematization, which the interviewees indicated as a gap in their medical teaching careers. Faculty training in medicine appeared as a process encompassing multiple experiences and models, highlighting that to become a medical professor is a complex, plural, and multifaceted process en
dc.description.abstract Este artigo aborda a docência médica como um processo de construção social, que articula condicionantes político-acadêmicos, pedagógicos, pessoais e intersubjetivos. Com o objetivo de analisar as concepções de professores-médicos que ingressaram nas últimas cinco décadas na Universidade Federal de Alagoas sobre o ensino, a aprendizagem e os processos de formação docente em Medicina, delineou-se uma pesquisa com 21 docentes que atuam ou atuaram no curso de Medicina daquela universidade nas décadas de 1950 a 1990. Na coleta de dados foram utilizadas entrevistas semiestruturadas, tratadas a partir da análise de conteúdo, do tipo temática. No âmbito do ensinar e do aprender em Medicina, os professores entrevistados destacaram a dimensão relacional entre professor e aluno. As trajetórias de formação mostraram-se influenciadas pelo autodidatismo, e a falta de sistematização de uma formação didático-pedagógica foi indicada pelos professores como uma lacuna em seus itinerários na docência médica. A formação docente em Medicina apresentou-se como um processo que abrange múltiplas experiências e modelos, evidenciando que se tornar professor de medicina é complexo, plural e multifacetado pt
dc.format.extent 624-632
dc.language.iso por
dc.publisher Associação Brasileira de Educação Médica
dc.relation.ispartof Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights Acesso aberto
dc.subject Medical en
dc.subject Education en
dc.subject Faculty en
dc.subject Undergraduate en
dc.subject Educação médica pt
dc.subject Docentes de medicina pt
dc.subject Educação de Graduação em Medicina pt
dc.title Concepções do processo ensino-aprendizagem: um estudo com professores de medicina pt
dc.title.alternative Conceptions of the teaching-learning process: a study of medical professors en
dc.type Artigo
dc.contributor.institution Universidade Federal de Alagoas
dc.contributor.institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliation Universidade Federal de Alagoas
dc.description.affiliation Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP
dc.identifier.file S0100-55022009000400013.pdf
dc.identifier.scielo S0100-55022009000400013
dc.identifier.doi 10.1590/S0100-55022009000400013
dc.description.source SciELO



File

Name: S0100-55022009000400013.pdf
Size: 190.7Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

Statistics

My Account