Literatura Infantil Sobre Príncipes E Princesas E A Educação Da Infância: Gênero Sob A Ótica Das Crianças

Literatura Infantil Sobre Príncipes E Princesas E A Educação Da Infância: Gênero Sob A Ótica Das Crianças

Author Gabriel, Nathalia Chacao Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Finco, Daniela Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract This Master's Thesis Investigates The Meanings Of The Feminine And Masculine, Present In The Infantile Literatures Of Princesses And Princesses. The Political, Social, Cultural And Educational Issues With The Concept Of Gender, From The Role Played By Children's Literature, In Relation To A Construction And Deconstruction Of Gender Stereotypes In The Classic Tales Of Cinderella And Snow White, As Well As The Versions Subversive Of The Same Tales. From The Problematization Of The Gender Issues Present In Children's Literatures, One Looks For Deviations On The Processes Of Communication Of Identity Of Childhood And Of A Situation Of Resentment For The Child Children. It Has As Theoretical Reference A Childhood Society, The Gender Studies On Child Literature Studies. Children's Speeches And Representations Of Their Drawings Reveal What Girls And Think About Gender Relations, As Children Have About Matters Such As Corporeality, Sexuality, Marriage, A Family Constitution, A Division Of The Hot Work Problematizing

Esta Pesquisa De Mestrado Investiga Os Significados De Gênero, Presentes Nas Literaturas Infantis De Príncipes E Princesas, Sob A Ótica Das Crianças E Problematiza As Implicações Políticas, Sociais, Culturais E Educacionais Relacionadas Ao Conceito De Gênero, A Partir Do Papel Desempenhado Pela Literatura Infantil, Em Relação À Construção E À Desconstrução Dos Estereótipos De Gênero Nos Contos Clássicos Da Cinderela E Branca De Neve, Assim Como Versões Subversivas Dos Mesmos Contos. A Partir Da Problematização Das Questões De Gênero Presentes Nas Literaturas Infantis Busca-Se Refletir Sobre Os Processos De Construção De Identidade De Gênero Na Infância E A Ressignificação Dessas Questões Pelas Próprias Crianças. Possui Como Referencial Teórico A Sociologia Da Infância, Os Estudos De Gênero Os Estudos Sobre Literaturas Infantis. As Falas Das Crianças E As Representações De Seus Desenhos Revelam O Que Meninas E Meninos Pensam Sobre As Relações De Gênero, Assim Como As Ideias Que As Crianças Possuem Sobre Temas
Keywords Sociology Of Childhood,
Gender
Children's Literature
Early Childhood Education
Children's Cultures,
Feminism
Sociologia Da Infância
Gênero
Literatura Infantil
Educação Infantil
Culturas Infantis
Feminismo
Language Portuguese
Date 2018-08-29
Research area Sujeitos, Saberes E Processos Educativos
Knowledge area Ciências Humanas
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 105 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7010007
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52727

Show full item record




File

Name: 2018-0669.pdf
Size: 2.408Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account