A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008

A Intermitência Histórica E O Lugar Da Filosofia No Currículo Médio Paulista No Período De 1961 A 2008

Author Furtado Filho, Verissimo Dos Santos Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Benedicto, Celia Maria Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract The Proposal Of This Research Is To Investigate Which Is The Place Of The Philosophy Discipline In The Curriculum Of High School In São Paulo. For That, It Takes As Its Starting Point Its Institutionalization As A School Discipline, Defining, From The Concepts Of Some Renowned Thinkers, What Becomes A School Discipline, Pointing Out The Positive And Negative Effects Of Instrumentalizing Philosophy As A Discipline. From Its History As A Discipline, In The Period Delineated (1961-2008), The Factors Determining Its Presence Or Absence In The Brazilian (Generally) And São Paulo (Especially) School Curriculum Are Analyzed. In The Meantime, The Changes In Education During The Military Period, The Near Extinction Of The Philosophy Of The School Curriculum, The Struggle For Its Reintroduction In The Curriculum, The Participation Of Institutions, Teachers And Students Of São Paulo In This Battle, The Clashes Between The Legislative And The Executive Power Of São Paulo Around Philosophy Doing Or Not Part Of The Average

A Proposta Da Pesquisa É Investigar Qual O Lugar Da Disciplina Filosofia No Currículo Do Ensino Médio Paulista. Para Isso, Toma-Se Como Ponto De Partida Sua Institucionalização Como Disciplina Escolar, Definindo, A Partir Dos Conceitos De Alguns Pensadores, O Que Vem A Ser Uma Disciplina Escolar, Apontando Quais São Os Efeitos Positivos E Negativos De Instrumentalizar A Filosofia Como Disciplina. Analisa-Se, A Partir De Sua História Como Disciplina, No Período Delineado (1961-2008), Os Fatores Que Determinaram Sua Presença Ou Sua Ausência No Currículo Escolar Brasileiro (De Maneira Geral) E Paulista (Especialmente). Destaca-Se, Nesse Ínterim, As Mudanças Na Educação Durante O Período Militar, A Quase Extinção Da Filosofia Do Currículo Escolar, A Luta Pela Sua Reintrodução No Currículo, A Participação De Instituições, Professores E Alunos Paulistas Nessa Batalha, Os Embates Entre Os Poderes Legislativo E Executivo Paulista Em Torno Da Filosofia Fazer Ou Não Parte Do Currículo Médio, Sua Ambiguidade Na Ldben 9.
Keywords Discipline Philosophy
High School
Curriculum
Historical Intermittency
Philosophy"S Place
Disciplina Filosofia
Ensino Médio
Currículo
Intermitência Histórica
Lugar Da Filosofia
Language Portuguese
Date 2018-08-20
Research area Políticas Educacionais E Formação De Educadores
Knowledge area Ciências Humanas
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 120 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000616
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52721

Show full item record




File

Name: 2018-0663.pdf
Size: 1.438Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account