A Atividade De Ensino Do Professor De Matemática Do Sexto Ano: Sentidos Da Prática Docente

A Atividade De Ensino Do Professor De Matemática Do Sexto Ano: Sentidos Da Prática Docente

Author Branco, Adriane Romero Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Moretti, Vanessa Dias Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract The Present Research Has As Title: "The Teaching Activity Of Sixth Grade Mathematics Teacher: Directions Of Teaching Practice" Aimed To Investigate The Organization Of Mathematics Teaching By Sixth Grade Teachers And Their Relation To The Meanings Attributed By These Teachers, The Specificities Of The Teaching Activity And The Learning Activity In This Stage Of Basic Education. The Theoretical Frameworks Adopted Involve The Historical-Cultural Perspective And, In Particular, The Theory Of Activity. We Adopted As A Method Of Investigation Historical Dialectical Materialism, Through A Formative Experiment That Was Objectified In Twenty-Two Meetings With A Singular Group Of Sixth-Grade Mathematics Teachers. In Order To Be Able To Observe The Movement Of The Senses Attributed By The Teachers, It Was Proposed Situations Triggering Learning, Based On The Concept Of Teaching Activity, So That Teachers, In The Collective, Appropriated Elements That Constitute The Specificities That Involve The Universe Of The Six Gra

A Presente Pesquisa Tem Como Título: "A Atividade De Ensino Do Professor De Matemática Do Sexto Ano: Sentidos Da Prática Docente" E Teve Por Objetivo Investigar A Organização Do Ensino Da Matemática Por Professores Dos Sextos Anos E Sua Relação Com Os Sentidos Atribuídos, Por Esses Professores, Às Especificidades Da Atividade De Ensino E Da Atividade De Aprendizagem Nessa Etapa Da Educação Básica. Os Referenciais Teóricos Adotados Envolvem A Perspectiva Histórico-Cultural E, Em Particular, A Teoria Da Atividade. Adotamos Como Método De Investigação O Materialismo Histórico Dialético, Por Meio De Um Experimento Formativo Que Se Objetivou Em Vinte E Dois Encontros Com Um Grupo Singular De Professores De Matemática Dos Sextos Anos. Para Que Pudéssemos Observar O Movimento Dos Sentidos Atribuídos Pelos Professores, Foram Propostas Situações Desencadeadoras De Aprendizagem, Pautadas No Conceito De Atividade Orientadora De Ensino, De Modo Que Os Professores, Na Coletividade, Se Apropriassem De Elementos Que Constit
Keywords Teaching Activity
Historic-Cultural Theory
Personals Senses
Sixth Year Teachers
Activity Of The Sixth Year
Atividade De Ensino
Teoria Histórico-Cultural
Sentidos Pessoais
Professores De Matemática Do Sexto Ano
Formação De Professores
Language Portuguese
Date 2018-12-10
Research area Políticas Educacionais E Formação De Educadores
Knowledge area Ciências Humanas
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 111 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7010508
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52710

Show full item record




File

Name: 2018-0652.pdf
Size: 1.438Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account