Os Caminhos De Uma Experiência Na Educação De Jovens E Adultos De Guarulhos: O Projeto Autonomia Do Saber E A Formação De Professores (2014-2017)

Os Caminhos De Uma Experiência Na Educação De Jovens E Adultos De Guarulhos: O Projeto Autonomia Do Saber E A Formação De Professores (2014-2017)

Author Guerra, Tiago Cavalcante Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Benedicto, Celia Maria Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract This Research Sought To Understand The Trajectory Of Teacher Formation In The Construction Of The Projeto Autonomia Do Saber (Project Autonomy Of Knowledge), In The Youth And Adults Education In The City Of Guarulhos, São Paulo, Between The Years 2014 And 2017. This Project Started In A School In The Periphery Area Of Guarulhos And Later It Was Institutionalized By The Education Secretary (Se) Of The City. We Analysed The Process Of Constitution Of The Pas, Focused On In The Role Of The Continuing Education Programme For Those Teachers Who Were Acting In These Schools, Considering The Formative Spaces, The Meetings, And Activities Hours, As Well As The Forms Of Organization Of The Curriculum Of The Schools. This Last, Has Proved As Essential Aspects Of The Formation Course. This Research Was Based On A Qualitative Method, Which Allowed Us A Better Understanding Of The Context Analysed. In This Work, We Described The Pas In The Three Schools That Were Part Of The Project Between 2014 And 2017, Opting For Semi-

Esta Pesquisa Buscou Compreender O Percurso Da Formação Dos Professores Na Construção Do Projeto Autonomia Do Saber (Pas), Na Educação De Jovens E Adultos Da Cidade De Guarulhos " Sp, Entre Os Anos De 2014 E 2017. Analisamos O Processo De Constituição Do Pas, Projeto Surgido Em Uma Escola Da Periferia De Guarulhos E Depois Institucionalizado Pela Secretaria De Educação (Se) Da Cidade, Enfocando Principalmente O Papel Da Formação Continuada Do Docente Para Atuação Nessas Escolas, Considerando Os Espaços Formativos, Tais Como Os Encontros E As Horas Atividades, Assim Como As Formas De Organização Do Currículo Das Escolas, Que Se Revelaram Importantes Para O Percurso Formativo. Ancoramos O Estudo Na Pesquisa Qualitativa, O Que Implicou Em Um Aprofundamento No Contexto Em Que O Fenômeno É Observado. Neste Sentido, Fizemos Uma Descrição Do Desenvolvimento Do Pas Nas Escolas, Optando Por Entrevistas Semiestruturadas E Uso De Fontes Documentais. Os Sujeitos Da Pesquisa Foram Seis Professores, Sendo Escolhidos Dois D
Keywords Youth And Adult Education,
Project Autonomy Of Knowledge,
Continuing Education Programme For Teachers,
Curriculum
Educação De Jovens E Adultos,
Projeto Autonomia Do Saber,
Formação Continuada De Professores,
Currículo
Language Portuguese
Date 2018-08-30
Research area Políticas Educacionais E Formação De Educadores
Knowledge area Ciências Humanas
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 204 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000339
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52668

Show full item record




File

Name: 2018-0610.pdf
Size: 1.374Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account