Significados E Sentidos Do Acesso E Permanência No Ensino Superior: Um Estudo Com Alunos Cotistas A Partir Da Teoria Histórico-Cultural

Significados E Sentidos Do Acesso E Permanência No Ensino Superior: Um Estudo Com Alunos Cotistas A Partir Da Teoria Histórico-Cultural

Author Souza Filho, Edmundo Fernandes Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Martins, Edna Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract This Research Aims To Understand The Meanings And Senses Attributed By Professors And Students To The Access And Permanence Of Black Quota Students In Public University. We Look To Reflect Upon The Specificities In The Paths Taken By The Black Population In Order To Enter And To Stay In Higher Education, Considering Family Histories, School Trajectories, Life Projects And Particularities Born From Racial And Socioeconomic Components. It"S Noticeable That Graduation And Educational Activities Are Seen As Possibilities Of Social Transformation Through Which They Overcome Discrimination And Racial Prejudices That Afflict The Briazilian Society. The Research Was Centered On Semi-Structured Interviews With Six Black Students In Technology, Bachelors And Teaching Fields Of A Public Federal Institution, And Included The Participation Of Three Professors Representing The Three Academic Areas And A Member Of The Management Team Of The University. All The Stages Of This Work Were Carried Out Based On The Cultural-Histo

Esta Pesquisa Tem O Objetivo De Compreender Os Significados E Sentidos Atribuídos Por Professores E Estudantes Sobre O Acesso E Permanência De Alunas E Alunos Negros Cotistas Na Universidade Pública. Busca-Se Realizar Reflexões Acerca Das Especificidades Dos Caminhos Percorridos Pela População Negra Para Ingressar E Ter Continuidade No Ensino Superior, Considerando-Se As Histórias Familiares, Trajetórias Escolares, Projetos De Vida E Particularidades Derivadas Dos Componentes Racial E Socioeconômico. Nota-Se Que A Graduação E As Atividades Educacionais São Tomadas Como Possibilidades De Transformação Social Com Vistas À Superação Da Discriminação E Preconceito Racial Presentes Na Sociedade Brasileira. A Pesquisa Foi Centrada Na Realização De Entrevistas Semiestruturadas Com Seis Alunos Negros Dos Cursos De Tecnologia, Licenciatura E Bacharelado De Uma Instituição Pública Federal, Assim Como Teve A Participação De Três Docentes Representantes De Diferentes Áreas Acadêmicas E Um Membro Da Equipe De Gestão Da Un
Keywords Higher Education
Reservation Quota
Ethnic-Racial Studies
Cultural-Historic Theory
Work And Educational Activities
Ensino Superior
Reserva De Vagas
Questões Étnico-Raciais
Teoria Histórico-Cultural
Atividade Profissional E De Estudo
Language Portuguese
Date 2018-06-25
Research area Educação: Desigualdade, Diferença E Inclusão
Knowledge area Ciências Humanas
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 130 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7001780
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52665

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Name: 2018-0607.pdf
Size: 878.0Kb
Format: PDF
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