Exame Nacional Do Ensino Médio: Análise Da Reorganização Estrutural Do Exame

Exame Nacional Do Ensino Médio: Análise Da Reorganização Estrutural Do Exame

Author Souza, Deise Lopes De Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Minhoto, Maria Angelica Pedra Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract The Study Analyses The Structural And Methodological Reorganization Of The Exame Nacional Do Ensino Médio (Enem), Conducted In 2009, Searching To Understand Its Political And Educational Bases. In Addition, It Intends To Investigate The `New" Enem Conceptions Of Knowledge And Formation. In Order To Do So, The Research Had Settled As Its Main Purpose The Analysis Of Enem"S Official Documents And Legislation, Its Pedagogical Reports And Some Examination Items. The Analyses Is Based On The Theoretical Studies Of The Classic Authors Of Critical Theory Of Society And Found That: 1) Enem's Reformulation Shows No Ruptures Or Significant Changes In Political And Educational Premises That Underpinned The Exam Creation; 2) The Reformulation Was Carried Out Mainly To Use The Exam As Part Of The Public Higher Education Admission Processes And As A Reference Of Curricular Changes In High School, Both Goals Were Sought By The Government Management Bodies But Were Not Widely Performed Due To The Characteristics Of The Exam

O Estudo Realiza Uma Análise Da Reorganização Estrutural E Metodológica Do Exame Nacional Do Ensino Médio (Enem), Buscando Compreender Quais Foram Os Pressupostos Políticos E Educacionais Que Balizaram A Reformulação Do Exame Em 2009 E Apurar Qual A Concepção De Conhecimento E Formação Subjacente Ao Novo Enem. Para Isso, Definiu-Se Como Objetivo Central Da Pesquisa Analisar Criticamente O Conteúdo Dos Relatórios Pedagógicos, Da Legislação Referente Ao Exame Nacional Do Ensino Médio E Dos Itens Da Prova. As Análises E Apontamentos Se Realizaram Com Base Nas Reflexões Teóricas Dos Autores Clássicos Da Teoria Crítica Da Sociedade Permitindo Apurar Que: 1) Não Houve Rupturas E Mudanças Significativas Nos Pressupostos Políticos E Educacionais Que Balizaram Tanto A Criação Como A Reformulação Do Enem; 2) A Reelaboração Do Exame Foi Impulsionada, Principalmente, Com Objetivo De Efetivar Funções, Tais Como Seu Uso Nos Processos Seletivos De Instituições Públicas De Ensino Superior E Para Referência De Mudanças Curric
Keywords Enem
External Evaluation
Educational Evaluation
Educational Policy
Knowledge Conception
Enem
Avaliação Externa
Avaliação Educacional
Política Educacional
Concepção De Conhecimento
Language Portuguese
Date 2018-08-10
Research area Educação, Estado, Trabalho
Knowledge area Ciências Humanas
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 206 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000665
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52611

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Name: 2018-0552.pdf
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Format: PDF
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