Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero

Corporalidades De Meninas E Meninos Na Educação Infantil: Normatividades E (Re)Significações De Gênero

Author Inoue, Laura Tereza De Sa E Benevides Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Finco, Daniela Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract This Master's Research Aims To Understand The Process Of Social Construction Of The Bodies Of Girls And Boys In Child Education, Seeking To Identify Gender Norms And The Ways That Children (Re)Signify Them. It Was Based On An Ethnographic Study With Five-Years Old Children In A Municipal School Of Early Childhood Education In The City Of São Paulo (Emei). How Does The "Being A Girl" And "Being A Boy" Marks The Corporalities Of Children In Early Childhood Education? How Do Girls And Boys Express Gender Normativities In Their Bodies And How Do They Resignify Them? The Research Has The Sociology Of The Childhood, Studies Of Gender, Feminist Studies And Studies Of The Body As The Theoretical Reference. The Research Outcome Reveals That The Gender Norms Present In The Corporalities Of Girls And Boys, Reflected In The Forms Of Clothing, Adornments, Toys And Fantasies Marked By The Socially Established Expectations Of Femininity And Masculinity. It Shows How Small Children, Through Play And Movements, Experience The

Esta Pesquisa De Mestrado Teve Como Objetivo Compreender O Processo De Construção Social Dos Corpos De Meninas E Meninos Na Educação Infantil, Buscando Identificar As Normatividades De Gênero E As Formas Que As Crianças As Ressignificam. Tem Como Base Um Estudo Etnográfico Com Crianças De Cinco Anos De Idade Numa Escola Municipal De Educação Infantil Do Município De São Paulo (Emei), Que Buscou Observar Como O "Ser Menina" E "Ser Menino" Marca As Corporalidades Das Crianças Na Educação Infantil? Como Meninas E Meninos Expressam Em Suas Corporalidades As Normatividades De Gênero E Como As Ressignificam? A Pesquisa Tem Como Referencial Teórico A Sociologia Da Infância, Estudos De Gênero, Estudos Feministas E Estudos Do Corpo. Os Resultados Da Pesquisa Revelam As Normatividades De Gênero Presentes Nas Corporalidades De Meninas E Meninos, Refletidas Nas Formas De Vestimentas, Adornos, Brinquedos E Fantasias Marcados Pelas Expectativas Socialmente Estabelecidas De Feminilidade E Masculinidade. Mostra Como As Crian
Keywords Early Children Education
Gender
Corporality
Sociology Of Children
Children's Cultures
Educação Infantil
Sociologia Da Infância
Gênero
Corporalidades
Culturas Infantis
Language Portuguese
Date 2018-08-27
Research area Educação: Desigualdade, Diferença E Inclusão
Knowledge area Ciências Humanas
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 153 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7000421
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52608

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Name: 2018-0549.pdf
Size: 4.310Mb
Format: PDF
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