Experiências e impactos do aprendizado em Homeopatia: relatos de médicos egressos do Curso de Especialização em Homeopatia da FMJ

Experiências e impactos do aprendizado em Homeopatia: relatos de médicos egressos do Curso de Especialização em Homeopatia da FMJ

Alternative title Experiences and impacts of Learning Homeopathy: reports by medical graduates of a specialization course in homeopathy
Author Adler, Maristela Schiabel Google Scholar
Gallian, Dante Marcello Claramonte Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Faculdade de Medicina de Jundiaí
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract In recent decades, dissatisfaction with medical care has led to greater appreciation of a more comprehensive and humanistic medical education and to the search for other treatment options among complementary and alternative medicines (CAM). Since 2003, the Jundiaí School of Medicine offers graduate education in homeopathy (PGH-FMJ) for medical doctors, combining homeopathy and conventional medicine. The aim of this paper was to analyze the learning experiences of graduate students from the two first classes at the PGH-FMJ, with a total of 14 participants. The methodology included multiple-choice questionnaires, non-structured interviews, and the oral history technique. The results showed that the learning of homeopathy at the Jundiaí School of Medicine developed specific professional skills and led to new humanistic, affective, intellectual, and attitudinal insights among participants, as well as to greater professional and personal satisfaction and an improved physician-patient relationship.

Nas últimas décadas, a insatisfação com o cuidado médico contribuiu para a valorização de formações médicas mais abrangentes e humanizadas e para a busca das medicinas complementares e alternativas (CAM) como opções de tratamento. Desde 2003, o Curso de Pós-Graduação em Homeopatia da Faculdade de Medicina de Jundiaí (PGH-FMJ) oferece o ensino da Homeopatia para médicos, integrando-a à medicina convencional. Este estudo analisa as experiências de aprendizado em Homeopatia dos egressos das duas primeiras turmas do Curso de Especialização em Homeopatia da PGH-FMJ, totalizando 14 participantes. A metodologia compreendeu questionários de múltipla escolha, entrevistas não estruturadas e a técnica de História Oral. Os resultados revelaram que os egressos adquiriram competências para o exercício da especialidade, com ganhos nas dimensões afetivas, intelectivas e de atitude, maior satisfação profissional e pessoal, e melhora na relação médico-paciente.
Keywords Homeopathy
Complementary Therapies
Humanization of Assistance
Medical education
Single Health System
Oral history
Homeopatia
Terapias Cognitivas
Humanizações da assistência médica
Educação em medicina
Sistema Único de Saúde
História oral
Language Portuguese
Date 2009-09-01
Published in Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 3, p. 356-363, 2009.
ISSN 0100-5502 (Sherpa/Romeo)
Publisher Associação Brasileira de Educação Médica
Extent 356-363
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000300006
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0100-55022009000300006 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5191

Show full item record




File

Name: S0100-55022009000300006.pdf
Size: 120.6Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account