Doar ou não doar, eis a questão: uma análise dos fatores críticos da doação de sangue

Doar ou não doar, eis a questão: uma análise dos fatores críticos da doação de sangue

Alternative title To donate or not donate, that is the question: an analysis of the critical factors of blood donation
Author Pereira, Jefferson Rodrigues Google Scholar
Veloso e Sousa, Caissa Google Scholar
de Matos, Eliane Braganca Google Scholar
Oliveira Rezende, Leonardo Benedito Google Scholar
Bueno, Natalia Xavier Google Scholar
Dias, Alvaro Machado Autor UNIFESP Google Scholar
Abstract Currently, in Brazil, 1.78% of the population area blood donors, a level lower than the ideal one that, according to WHO, should be between 3% and 5% of the population. Following this scenario, the current study has a general goal of identifying and analyzing the main critical factors of the process of blood donation in the city of Belo Horizonte, MG, under the perception of donors, potential donors and non donors. A qualitative research approach was conducted, through twenty-four semi-structured interviews. The results highlight the lack of information in the various stages of the blood donation system. During the stages of donor recruitment and awareness, communication actions convey to society incomplete information about the donation process, discouraging future actions of donation. On the other hand, a lack of appreciation of the donation experience and the construction of social values associated with the donor prevent the multiplication of social behaviors for donation. The results of this study, found from theoretical framework outlined in this study, highlight the causes or critical factors that impede changes in behavior, incremental or radical, proposed by social marketing.

Atualmente, no Brasil, 1,78% da população é doadora de sangue, um índice abaixo do ideal que, segundo a OMS, deve figurar entre 3% a 5% da população. Mediante este cenário, o presente estudo tem como objetivo geral identificar e analisar os principais fatores críticos do processo de doação de sangue, a partir de uma investigação na cidade de Belo Horizonte, MG, sob a percepção de doadores, potenciais doadores e não doadores de sangue. Foi realizada uma pesquisa de abordagem qualitativa, por meio de vinte e quatro entrevistas semiestruturadas. Os resultados encontrados evidenciam a ausência de informações nas diversas etapas do sistema de doação de sangue. Nas etapas de captação e conscientização de doadores, as ações de comunicação transmitem à sociedade informações incompletas sobre o processo de doação, desestimulando ações futuras de doação. Por outro lado, a não valorização da experiência de doação e a construção de valor social associadas ao doador impedem a multiplicação de comportamentos sociais para a doação. Os resultados encontrados, no contexto teórico delineado neste estudo, evidenciam as causas, ou fatores críticos de impedimento à mudança de comportamento, incremental ou radical, propostas pelo marketing social.
Keywords Blood
Social marketing
Multiphase screening
Sangue
Marketing social
Triagem multifásica
Language English
Portuguese
Date 2016
Published in Ciencia & Saude Coletiva. Rio De Janeiro, v. 21, n. 8, p. 2475-2484, 2016.
ISSN 1413-8123 (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Abrasco
Extent 2475-2484
Origin http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232015218.24062015
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000383785400017
SciELO ID S1413-81232016000802475 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/51221

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