A Trajetória De Raimundo Cela E A Cultura Escolar Da Enba (1910-1930)

A Trajetória De Raimundo Cela E A Cultura Escolar Da Enba (1910-1930)

Author Filha, Vera Rozane Araujo Aguiar Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Toledo, Maria Rita De Almeida Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program História
Abstract This dissertation discuss the trajectory of Raimundo Cela during his scholarship time in National School of Fine Arts (ENBA), at Rio de Janeiro, between 1910-1930. Cela was born in Camocim, state of Ceará, Brazil. Joined at ENBA in 1910, as a free student. In 1917, won the 24th National Exihibition of Fine Arts, for the painting The Last Dialogue of Socrates, earning the prize of foreign study in Europe. The study goes through ENBA's everyday life, analysing it's school culture, the connections among school form, norms, traditions and practices. I argue that the artistic practice of Raimundo Cela dialogues with several elements of ENBA's school culture and does not limit itself to art styles or prior concepts about art in Brazilian First Republic. I use institutional archives and Cela's personal sources to draw his trajectory at ENBA in the first decades of Twentieth-century. The study is based on the topics and methods of History and History of Art.

Esta dissertação discute a trajetória de Raimundo Cela em sua formação artística na Escola Nacional de Belas Artes entre os anos de 1910 e 1930. Nascido em Camocim, no Ceará, Cela ingressou na ENBA em 1910, matriculando-se como aluno livre. Em 1917, foi vencedor da 24º Exposição Geral de Belas Artes, com a pintura O Último diálogo de Sócrates, recebendo o prêmio de viagem ao estrangeiro para continuar seus estudos na Europa. Explorarei os caminhos do artista na instituição, analisando a cultura escolar da ENBA à época, compreendendo as relações entre forma escolar, normas, tradições e práticas, tanto da personagem como de seus contemporâneos. O argumento central deste trabalho é que a prática artística de Raimundo Cela dialoga com os diversos elementos da cultura da escola e não se limita às demarcações de estilos ou conceitos estabelecidos previamente para a arte do período republicano. Utilizando de documentação interna da escola, além dos registros pessoais de Raimundo Cela e fontes bibliográficas, construirei a trajetória da personagem no cotidiano escolar da ENBA em meio às transformações e permanências durante as primeiras décadas dos Novecentos, articulando questões e referenciais da História e da História da Arte no Brasil.
Keywords School Culture
Enba
Artistic Education
Brazilian First Republic
Raimundo Cela
Cultura Escolar
Enba
Formação Artística
Primeira República
Language Portuguese
Date 2017-12-01
Research area Instituições, Vida Material E Conflito
Knowledge area História E Historiografia
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 142p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5237458
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50916

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account