Sessões Reflexivas Sobre A Atividade De Contar De Histórias Para Surdos: Contribuições Para A Ressignificação De Práticas Docentes

Sessões Reflexivas Sobre A Atividade De Contar De Histórias Para Surdos: Contribuições Para A Ressignificação De Práticas Docentes

Author Souza, Jaqueline Gomes De Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Fidalgo, Sueli Salles Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação E Saúde Na Infância E Adolescência
Abstract The General Objective Of This Study Is To Investigate The Teacher Education Process Of Shared Meaning Production Regarding Education Storytelling Activities In A Bilingual Educational Environment For Deaf Children, Based On A Collaborative Process, In Which Reflective Session Is The Main Instrument For Teacher Education, And Was Carried Out Between The Participating-Researcher And Three Participating-Teachers. More Specifically, The Objective Of This Research Was To Ascertain In Which Ways The Relationship Between Participants "Including The Researcher" Allowed For Processes Of Questioning, Reflection, Re-Signification And/Or Transformation In The Storytelling Practice. This Work Was Developed In A Bilingual Municipal School For Deaf Students In The City Of São Paulo And Is Based On The Critical Collaborative Research (Pccol) (Magalhães, [1992]/2006, [1994]/2006, 2011). It Is Important To Highlight That This Type Of Methodology Advocates For The Learning And Development Of All Of The Actors Involved In It; that the theoretical framework is based on the Socio-Historical-Cultural Theory, especially regarding the Vygotsky’s works ([1924]/1997, [1925]/1997, [1934]/2007), and the Neo-Vygotskian viewpoint, here represented by Magalhães ([1998]/2006), Newman & Holzman (2012), Oliveira (1997) and Rego (2012), in their discussion of social compensation, language, mediation, teaching-learning and development, sense, meaning, instrument-and-result and imaginary situation. The theoretical framework is also supported by the Critical Rationality paradigm (FREIRE, [1982]/1992, [1968]/2005; NÓVOA, 2007, 2013; GIROUX, 1997; PIMENTA, 2012; DINIZ-PEREIRA, 2013, 2014), in the socio-anthropological conception of deafness and the Sign Language as a cultural and identity statement (SKLIAR, 1999, 2004; PERLIN, 1997; GESSER, 2012) and in the theories about storytelling (ABRAMOVICH, 1989; RESENDE, 1997; SISTO, 2015). The discussion of results was carried out by extracting excerpts from the Reflexive Section’s interactions, from questionnaires and from returned emails, and was based on categories from the socio-discursive interactionism (SDI) , developed by Bronckart (2007), and on types of questions, proposed for Aranha (2009). The results demonstrate that: (i) the relationship built between the participants fostered mutual learning and developing; (ii) some participant’s initial senses about storytelling were reframed; (iii) the collaborative actions have affected the working relationship of the participants, after the end of the research, resulting in a co-authored pedagogical project involving teachers from different areas of knowledge, in which storytelling was the main activity.

Este Trabalho Tem Como Objetivo Geral Investigar O Processo De Produção De Significados Compartilhados Sobre A Formação De Professores Referentes À Ação De Contar Histórias Em Ambiente Educacional Bilíngue Para Crianças Surdas, A Partir Do Processo Colaborativo, Em Que As Sessões Reflexivas São O Principal Instrumento Formativo, Desenvolvido Entre Uma Pesquisadora-Participante E Três Professoras-Participantes. Mais Especificamente, Foi Objetivo Desta Pesquisa Averiguar De Que Maneira A Relação Entre As Participantes "Incluindo A Pesquisadora" Permitiu Processos De Questionamento, Reflexão, Conscientização, Ressignificação E/Ou Transformação Das Práticas De Contar Histórias. Desenvolvido Em Uma Escola Municipal De Educação Bilíngue Para Surdos Da Cidade De São Paulo, Está Alicerçado Na Pesquisa Crítica De Colaboração - Pccol (Magalhães, [1992]/2006, [1994]/2006, 2011). É Importante Ressaltar Que Este Tipo De Metodologia Preconiza O Ensino-Aprendizagem E O Desenvolvimento Para Todos Os Envolvidos; que o arcabouço teórico se alicerça na Teoria Sócio-Histórico-Cultural, principalmente no tocante às discussões de Vygotsky ([1924]/1997; [1925]/1997; [1934]/2007) e dos neo-vygotskyanos Magalhães ([1998]/2006), Newman & Holzman (2012), Oliveira (1997) e Rego (2012) sobre compensação social, língua, mediação, ensino-aprendizagem e desenvolvimento, sentido, significado, instrumento-e-resultado e situação imaginária. Apoia-se, também, no paradigma da Racionalidade Crítica (FREIRE, [1982]/1992, [1968]/2005; NÓVOA, 2007, 2013; GIROUX, 1997; PIMENTA, 2012; DINIZ-PEREIRA, 2013, 2014), na concepção socioantropológica da surdez e da Língua de Sinais como marca cultural e identitária (SKLIAR, 1999, 2004; PERLIN, 1997; GESSER, 2012) e nas teorias a respeito da contação de histórias (ABRAMOVICH, 1989; RESENDE, 1997; SISTO, 2015). A discussão dos resultados foi realizada com base em excertos selecionados de interações durante as Sessões Reflexivas, dos questionários e dos e-mails de devolutiva. Está embasada em categorias do Interacionismo Sociodiscursivo desenvolvidas por Bronckart (2007) e pelos tipos de pergunta propostos por Aranha (2009). Os resultados demonstram que: (i) as relações que foram criadas entre as participantes fomentaram aprendizagem e desenvolvimento recíprocos; (ii) alguns sentidos iniciais das participantes sobre contar histórias foram ressignificados; (iii) as ações colaborativas repercutiram nas relações de trabalho entre as participantes, após o término da pesquisa, culminando em um projeto pedagógico de co-autoria envolvendo professores de outras áreas do conhecimento, no qual a contação de histórias é a atividade principal.
Keywords Reflective Sessions
Collaboration
Storytelling
Teacher Education
Bilingual School For The Deaf
Sessões Reflexivas
Colaboração
Contação De Histórias
Formação De Professores
Escola Bilíngue Para Surdos
Language Portuguese
Date 2017-12-15
Research area Questões Relacionadas À Infância E Adolescência Na Formação De Educadores E Profissionais Da Saúde
Knowledge area Educação E Saúde
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 128p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5733304
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50889

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