Knowledge and attitudes related to drug abuse and prevention displayed by public school educators

Knowledge and attitudes related to drug abuse and prevention displayed by public school educators

Título alternativo Conhecimentos e atitudes de educadores de escolas públicas na prevenção do uso indevido de drogas
Autor Moreira, Fernanda Gonçalves Autor UNIFESP Google Scholar
Silveira, Dartiu Xavier da Autor UNIFESP Google Scholar
Andreoli, Sergio Baxter Autor UNIFESP Google Scholar
Instituição Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade Católica de Santos
Resumo OBJECTIVE: To investigate the connection between knowledge about and the attitudes towards drug abuse by students displayed by public school educators in Brazil. METHOD: Cross-sectional study, with probabilistic sampling encompassing 20% of the municipal elementary schools located in the city of São Paulo from which educators were enrolled to answer three questionnaires: 1) professional and personal data; 2) assessment of their attitudes in drug abuse situations; 3) assessment of their knowledge on drug abuse. RESULTS: Considering possible values between -17 and +21, professionals scored 11.5 ± 3.8 in the Attitudes scale. These values correspond to more empathic attitudes. Scores in the Knowledge on Drugs Scale were 55.2 ± 12.5 (possible values: 0 to 100). Correlation between the Attitudes Scale and the time spent working as education professionals was -0.288 (p < 0.01). The difference in the means in the Attitude Scale according to professional academic qualifications was statistically significant (-1.93, t = 2.26; gl = 80; p < 0.05). CONCLUSION: The level of knowledge about drugs displayed by educators was average and not influenced by the professional's academic qualifications. In contrast, their attitudes were predominantly empathic and directly associated to their academic qualifications and inversely associated to the amount of time they had spent in that position.

OBJETIVO: Investigar a associação entre conhecimento e atitudes relacionadas ao abuso de drogas por estudantes entre educadores das escolas públicas brasileiras. MÉTODO : Corte transversal, com amostra probabilística de 20% das escolas municipais de Ensino Fundamental da cidade de São Paulo, cujos coordenadores pedagógicos foram submetidos a três questionários: 1) dados pessoais e profissionais; 2) escala de atitudes em situações relacionadas ao abuso de drogas; 3) escala de conhecimento sobre abuso de drogas. RESULTADOS: considerando os valores possíveis entre -17 e +21, encontramos média de 11,5 ± 3,8 na Escala de Atitudes. Isto corresponde a atitudes mais compreensivas. A média encontrada das taxas na escala de Conhecimento sobre Drogas foi 55,2 ± 12,5 (valores possíveis: 0 a 100). A correlação da Escala de Atitudes com tempo de trabalho como coordenadores pedagógicos foi -0,288 (p < 0,01). A diferença de médias na Escala de Atitudes de acordo com o nível de escolaridade foi estatisticamente significante (-1,93; t = 2,26; gl = 80; p < 0,05). CONCLUSÃO: O conhecimento sobre drogas demonstrado pelos educadores foi mediano e não influenciado pela formação acadêmica. Em contraste, suas atitudes foram predominantemente compreensivas, diretamente associadas com o nível de escolaridade dos educadores e inversamente associadas com o tempo de trabalho como coordenadores pedagógicos.
Palavra-chave Drugs
Substance-related disorders
Health education
Knowledge
Questionnaires
Drogas
Transtornos relacionados ao uso de substâncias
Educação em saúde
Conhecimento
Questionários
Idioma Inglês
Data de publicação 2009-06-01
Publicado em MOREIRA, Fernanda Gonçalves; SILVEIRA, Dartiu Xavier da; ANDREOLI, Sérgio Baxter. Knowledge and attitudes related to drug abuse and prevention displayed by public school educators. Rev. Bras. Psiquiatr., São Paulo , v. 31, n. 2, p. 95-100, jun. 2009
ISSN 1516-4446 (Sherpa/Romeo, fator de impacto)
Publicador Associação Brasileira de Psiquiatria - ABP
Extensão 95-100
Fonte http://dx.doi.org/10.1590/S1516-44462009000200003
Direito de acesso Acesso aberto Open Access
Tipo Artigo
Web of Science WOS:000268348800003
SciELO S1516-44462009000200003 (estatísticas na SciELO)
Endereço permanente http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5085

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Nome: S1516-44462009000200003.pdf
Tamanho: 413.0KB
Formato: PDF
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