Sentidos E Significados Da Condição Do Negro Nos Livros Didáticos De História: Um Estudo Com Estudantes Do Ensino Médio

Sentidos E Significados Da Condição Do Negro Nos Livros Didáticos De História: Um Estudo Com Estudantes Do Ensino Médio

Author Santos, Julia Antas Dos Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Martins, Edna Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract The law 10.639/03 begans the obligation the teaching of african culture, as well, the afro-brazilian culture in the curriculum of brazilians schools, this law also has a huge relevance in the knowledge and appreciation of the African culture legacy for the new generation. In this perspective, the current Master’s project aims to investigate about the construction of sense and meanings about the function of the History textbooks and the Black representation in the History textbooks proposed to the high school students, as well as, the role of these learning objects in the teaching- learning process. The research will be qualitative, based on the dialectical historical Materialism references, as the historical- cultural theory based on Vygostsky. The data collection was made in two schools of the North zone of São Paulo, one is a private school, and other one is a public. Fifty-nine students participated in the study from the second year of high school. We used an experiment from which the students produced essays about the researched topic. Preliminary data from the study showed that students from both institutions attribute similar meanings to the use of history textbooks, despite the different structural conditions of the participating schools, as well as the same sense and meanings about the representation of the black population in textbooks.

A lei 10.639/03, que instituiu a obrigatoriedade do ensino da história africana e afro-brasileira no currículo das escolas brasileiras, tem uma enorme relevância no que se refere ao conhecimento e a valorização do legado cultural africano para as novas gerações. Nessa perspectiva, o presente trabalho teve como objetivo investigar quais os sentidos e significados acerca do papel dos livros didáticos no que tange a representação dos negros e negras nos livros didáticos de História proposto para estudantes do ensino médio. A metodologia de caráter qualitativo, esteve fundamentada nos referenciais do Materialismo Histórico Dialético e na teoria histórico-cultural de Vygotsky. A coleta de dados foi realizada em duas escolas da zona norte de São Paulo, sendo uma particular e uma pública, com 59 alunos do segundo ano do ensino médio. Como procedimento metodológico foi utilizado um experimento a partir do qual os estudantes produziram redações sobre a temática investigada. Os dados preliminares do estudo demonstraram que estudantes de ambas instituições atribuem sentidos similares ao uso dos livros didáticos de história, apesar das diferentes condições estruturais das escolas participantes, assim como, sentidos e significados equivalentes acerca da representação da população negra nos livros didáticos.
Keywords Continued Teacher Formation
English Teachers Formation
The State Of São Paulo's Educational Structure
Digital Information Technologies
Digital Learning Objects
Livro-Didático
Relações Étnico-Raciais
Sentidos
Significados
Teoria Histórico-Cultural
Language Portuguese
Date 2017-08-30
Research area Sujeitos, Saberes E Processos Educativos
Knowledge area Educação
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 225p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5072887
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50247

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