Desenvolvimento Profissional De Docentes Participantes Do Programa De Residência Pedagógica Da Unifesp

Desenvolvimento Profissional De Docentes Participantes Do Programa De Residência Pedagógica Da Unifesp

Author Pires, Ana Paula Reis Felix Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Silvestre, Magali Aparecida Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract The present research investigated the professional development of teachers within the school institution, based on the insertion of the Teaching Residency Program (PRP- Acronym in Portuguese). It aimed to investigate the professional development of public school teachers of Guarulhos city, inserted in the PRP. The implications of PRP actions on the professional development of participating teachers were analyzed. The PRP, an initial formation program that composes the pedagogical project of the pedagogy course of the Federal University of São Paulo, has an organization of its own curricular internship and methodology and, at the same time as it is an internship program, it is also a continuing training program. It is based on the assumption that it can contribute to the training of the teachers participating in the program by offering subsidies for the work carried out and, at the same time, by developing a professionalism based on the critical thinking of practice, study of theory and research. Analyses of authors as Garcia (1999, 2009, 2012), Sacristán (1999), Imbernón (2004, 2009), Freire (1991, 1997, 2002, 2011), Day (1999), Giglio; Lugli (2013), Gomes (2011), Silvestre (2011) e Panizzolo et. al. (2012), were references in this study that had as a goal, a review of the literature on professional teacher development. It described the Program of Pedagogical Residence of UNIFESP and its form of organization; It described and analyzed how the insertion of PRP in public city school takes place; It identified what training actions the program triggers at school; It verified if spaces are created for reflection on the teaching practice, based on the PRP; It identified aspects that consolidate the processes of continuing education of the teachers in these schools based on the Program; It identified other aspects that implicate in professional teacher development related to the insertion of the school into the Program. This is a research of a qualitative approach, which had a field research carried out by professionals who work in a public school in the city of Guarulhos and take part in the PRP, through observation and autobiographical narrative as procedures of data collection. Analyzing the data in the light of the referential, we concluded that the teachers participating in the PRP recognize the contributions of the program to their professional development, debate the teaching from the observation of the actions of the residents and the participation in the formations offered by the university.

A presente pesquisa investigou o desenvolvimento profissional docente no âmbito da instituição escolar, tendo por base a inserção do Programa de Residência Pedagógica (PRP). Foram analisados os desdobramentos das ações do referido programa no desenvolvimento profissional de professores de escola pública municipal de Guarulhos, participantes dessa iniciativa. O PRP, é um programa de formação inicial que compõe o projeto pedagógico do curso de pedagogia da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), tem uma organização de estágio curricular e metodologia próprias e, ao mesmo tempo em que é um programa de formação inicial, é também de formação continuada. Partiu-se do pressuposto de que pode contribuir com a formação dos docentes participantes ao oferecer subsídios para o trabalho realizado e, ao mesmo tempo, com o desenvolvimento de uma profissionalidade fundada na reflexão crítica da prática, estudo da teoria e pesquisa. Para tanto, autores como Garcia (1999,2009), Sacristán (1999), Imbernón (2004, 2009), Freire (1991,1997, 2002, 2011), Day (1999), Giglio; Lugli (2013), Gomes (2011), Silvestre (2011) e Panizzolo et. al. (2012), foram referências nesse estudo que teve como objetivos: analisar os desdobramentos das ações do Programa de Residência Pedagógica no desenvolvimento profissional de professores de escola pública municipal de Guarulhos, inseridos nesta iniciativa; discutir as formulações sobre desenvolvimento profissional de professores e suas possibilidades de concretização no contexto do programa de inserção profissional, com ênfase no Programa de Residência Pedagógica; descrever o Programa de Residência Pedagógica da UNIFESP; caracterizar as ações desencadeadas na escola no contexto do PRP, com ênfase nos espaços constituídos para a reflexão sobre a prática docente; identificar aspectos que consolidam o desenvolvimento profissional de professores participantes do PRP em seu contexto de trabalho. Trata-se de uma investigação de abordagem qualitativa, que contou com uma pesquisa de campo com coleta de dados por meio de observação e de narrativas orais realizadas com profissionais que trabalham em uma escola da rede pública do município de Guarulhos e participam do PRP. Ao analisar os dados à luz do referencial concluímos que os professores participantes do PRP reconhecem as contribuições do programa para o seu desenvolvimento profissional, refletem a docência a partir da observação das ações dos residentes e da participação nas formações oferecidas pela universidade.
Keywords Continuing Teacher Education
Professionalism
Professional Development
Pedagogical Residence Program
Formação Continuada De Professores
Profissionalidade
Desenvolvimento Profissional
Programa De Residência Pedagógica
Language Portuguese
Date 2017-08-21
Research area Políticas Educacionais E Formação De Educadores
Knowledge area Educação
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 112p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5071516
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50242

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account