Amigos Do Coração: Representação De Criança, Infância E Educação Na Obra De Edmondo De Amicis

Amigos Do Coração: Representação De Criança, Infância E Educação Na Obra De Edmondo De Amicis

Author Belo, Milena Domingos Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Panizzolo, Claudia Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract This work is the result of a study about Cuore – a book of the Italian author, Edmondo De Amicis – that had great international circulation and significant acceptance in Brazil, where has inspired the elaboration of national books, besides translations and adaptations. Cuore was used for the instruction of childhood in Brazil as a Reading Book, a specific type of school literature that was widely used in the late nineteenth and mid-twentieth centuries in brazilian primary schools and which, in addition to teaching reading, had the mission to educate and civilize the students, namely, the children. When collating the study of the Cuore’s production context and its literary discourse, in view of its destination to the children in the school, it was established, as objective of this research, the understanding of the representation of childhood, child and education present in the book. Considering the contributions of Cultural History, this research took as a methodological procedure the analysis of aspects of the materiality of the book as proposed by Chartier (1990, 1994, 2001), through the analysis of the production process of this cultural artefact linked to the conception of childhood, child and education.

Este trabalho é fruto da realização de um estudo sobre o Cuore – livro do autor italiano, Edmondo De Amicis – que teve grande circulação internacional e significativa acolhida no Brasil, onde inspirou inclusive a elaboração de obras nacionais, além de adaptações e traduções. O Cuore foi empregado para a instrução da infância no Brasil como Livro de Leitura, tipo específico de literatura escolar muito utilizado entre o final do século XIX e meados do XX nas escolas primárias paulistas e que, para além do ensino da leitura corrente, tinha a missão de educar e civilizar os alunos, nomeadamente, as crianças. Ao cotejar o estudo do contexto de produção da obra e seu discurso literário, tendo em vista a sua destinação às crianças na escola, estabeleceu-se, como objetivo, a compreensão da representação de infância, criança e educação presente no Cuore. Considerando os aportes da História Cultural, esta pesquisa tomou como procedimento metodológico a análise dos aspectos da materialidade do livro conforme proposto por Chartier (1990; 1994; 2001), através da análise do processo de produção deste artefato cultural atrelado aos seus conteúdos e imagens, associados às concepções de infância, criança e educação.
Keywords Heart
Cuore
Edmondo De Amicis
Representation Of Childhood
Reading Books
Cuore
Edmondo De Amicis
Representação De Infância
Language Portuguese
Date 2017-01-30
Research area História Da Educação: Sujeitos, Objetos E Práticas
Knowledge area Educação
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 117p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=4661646
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50241

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account