Educação E Trabalho No Brasil: Análise Da Experiência Da Escola Dieese E O Novo Curso De Ciências Do Trabalho

Educação E Trabalho No Brasil: Análise Da Experiência Da Escola Dieese E O Novo Curso De Ciências Do Trabalho

Author Pereira, Stenia Cassia Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Abreu, Claudia Barcelos De Moura Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract This research aims to analyze the experience of a new undergraduate program, the Bachelor of Work Sciences, offered by a newly created institution of higher education, the DIEESE School of Work Sciences, which features in its pedagogical proposal, to produce knowledge from what is known and from the experience of the student worker. Starting from studies that treat on the relationship between education and work in Brazil, which highlight the logic of the capitalist production method of denying many workers access to theoretical knowledge and its connection with practical knowledge. This research aims to analyze the extent to which the proposed Work Sciences course can submit a counter-hegemonic pedagogy. To this end, the eminently qualitative research, case study on this course, was performed using documentary research, through the analysis of the institutional school reports and documents of DIEESE and its maintaining entity, and interviews with 20 graduates from the first group, who completed the Work Sciences course in the year of 2015. The survey results point to some challenges, in particular because it is a new course and little known, but on the other hand, show, through the reports of the students interviewed, that the curriculum and methodology of the Work Sciences course allowed, among other important issues, to develop a greater theoretical understanding of the reality.

Esta pesquisa tem como objetivo analisar a experiência de um novo curso de graduação, o bacharelado em Ciências do Trabalho, ofertado por uma instituição de ensino superior recém-criada, a Escola DIEESE de Ciências do Trabalho que apresenta em sua proposta pedagógica, produzir conhecimento a partir do saber e da experiência do aluno trabalhador. Partindo de estudos que tratam sobre a relação entre educação e trabalho no Brasil, que evidenciam a lógica do modo de produção capitalista de negar a muitos trabalhadores o acesso ao saber teórico, e sua vinculação com o saber prático, esta pesquisa se propõe a analisar em que medida a proposta do curso de Ciências do Trabalho pode apresentar uma pedagogia contra-hegemônica. Para tanto, a pesquisa eminentemente qualitativa, na condição de estudo de caso sobre o referido curso, foi realizada utilizando-se de pesquisa documental, por meio da análise dos relatórios e documentos institucionais da Escola DIEESE, e da sua entidade mantenedora, e ainda, entrevistas com 20 alunos egressos da primeira turma, que concluíram o curso de Ciências do Trabalho no ano de 2015. Os resultados da pesquisa apontam para alguns desafios, em especial, por se tratar de um curso novo e pouco conhecido, mas por outro lado, evidenciam por meio dos relatos dos alunos entrevistados, que o currículo e a metodologia do curso de Ciências do Trabalho, permitiram, entre outras importantes questões, desenvolver uma maior compreensão teórica a respeito da realidade.
Keywords Education And Work
Higher Education
Counter-Hegemonic Education
Work Sciences
The Trade Union Movement
Educação E Trabalho
Ensino Superior
Pedagogia Contra-Hegemônica
Ciências Do Trabalho
Movimento Sindical
Language Portuguese
Date 2017-04-07
Research area Sujeitos, Saberes E Processos Educativos
Knowledge area Educação
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 97p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5012168
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50228

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account