Uso Pedagógico Das Tdic: Estudo De Caso Da Formação Continuada De Professores Em Serviço, Em Uma Escola Municipal Da Zona Leste De São Paulo

Uso Pedagógico Das Tdic: Estudo De Caso Da Formação Continuada De Professores Em Serviço, Em Uma Escola Municipal Da Zona Leste De São Paulo

Author Santos, Geane Carneiro Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Oliveira, Lucila Maria Pesce De Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract This research is in the field of public policies and teacher training. It is an educational case study, under the qualitative methodological approach of a descriptive character. The general objective is to analyze and understand the contribution of a continuing in service training course imbricated to the pedagogical use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) in a municipal school in the east of São Paulo. The research is based on the following theoretical reference framework: approaches to the educational use of TDICs (VALENTE, 2002, UNESCO, 2009); Digital literacy and shared mediation (PESCE and BRUNO, 2012); Collaborative learning (BELLONI and GOMES, 2008); Revitalization of study time as a space for collective and collegial discussion and planning (NÓVOA, 1999; DAVIS, 2012); Empowerment (FREIRE, 2001b; 2003); (Freire and Shor, 2001). In the characterization of the research corpus is presented the research locus, the historical panel of the Educational Informatics Program, in the Municipal Education Network of São Paulo, and the figure of the Educational Informatics Counselor (POIE), as trainer in the school. The instruments of data collection were the Political Educational Project (PPP) and two questionnaires applied before and after the training and semi-structured interview, which sought to: i) raise the profile of the participants of the training; Ii) analyze the context of the TDIC in the PPP of the school; Iii) to know the pedagogical practices of the faculty, considering the limits and possibilities of the school, regarding the use of digital media. The documentary analysis of the PPP found that the document has few notes regarding the use and possible contributions of the TDIC in educational practices, restricting them to mere pedagogical tools linked to the work developed by POIE in the computer lab. The thematic content analysis derived from participants testimonies suggests that the teaching group participating in the training value the collective study time in the school, viewing it as a moment of formation, interactions and exchanges of experiences. The training was fruitful in the empowerment process (in the Freirean sense) of the group, contributing to the appropriation and critical-reflexive use of digital media, including collaborative practices between teachers and POIE. Infrastructure and lack of time for planning are the main limits pointed out by the group so that individual and collective practices with the pedagogical use of TDIC become effective.

Esta pesquisa situa-se no campo de políticas públicas e formação de professores. Trata-se de um estudo de caso educacional, sob a abordagem metodológica qualitativa de caráter descritivo. O objetivo geral consiste em analisar e compreender a contribuição de um curso de formação continuada em serviço (in loco) imbricado ao uso pedagógico das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC), em uma escola municipal da zona leste de São Paulo. A pesquisa ampara-se no seguinte quadro teórico de referência: abordagens de uso educacional das TDIC (VALENTE, 2002; UNESCO, 2009); letramento digital e mediação partilhada (PESCE e BRUNO, 2012); aprendizagem colaborativa (BELLONI e GOMES, 2008); revitalização do horário de estudo como espaço tempo de discussões e planejamento coletivos e colegiados (NÓVOA, 1999; DAVIS, 2012); empoderamento (FREIRE, 2001b; 2003); perspectiva dialógica (BAKHTIN, 2011; FREIRE, 2001; FREIRE e SHOR, 2001). Na caracterização do corpus de investigação é apresentado o locus da pesquisa, o painel histórico do Programa de Informática Educativa, na Rede Municipal de Educação de São Paulo, e a figura do Professor Orientador de Informática Educativa (POIE), como formador na escola. Os instrumentos de coletas de dados foram o Projeto Político Pedagógico (PPP) e dois questionários aplicados antes e após a formação e entrevista semiestruturada, que buscaram: i) levantar o perfil dos participantes da formação; ii) analisar o contexto das TDIC no PPP da escola; iii) conhecer as prática pedagógicas do corpo docente, considerando os limites e possibilidades da escola, no que se refere ao uso das mídias digitais. A análise documental do PPP constatou que o documento traz poucos apontamentos, no que se refere ao uso e às possíveis contribuições das TDIC nas práticas educacionais, restringindo-as a meras ferramentas pedagógicas atreladas ao trabalho desenvolvido pelo POIE, no laboratório de informática. A análise temática de conteúdo advinda dos depoimentos dos participantes sugerem que o grupo docente participante da formação valoriza o horário coletivo de estudo na escola, vendo-o como momento de formação, de interações e de trocas de experiências. A formação foi profícua no processo de empoderamento (na acepção freireana) do grupo, contribuindo para a apropriação e uso crítico-reflexivo das mídias digitais, inclusive nas práticas colaborativas entre docentes e o POIE. A infraestrutura e a falta de tempos para o planejamento são os principais limites apontados pelo grupo para que práticas individuais e coletivas com o uso pedagógico das TDIC se efetivem.
Keywords Digital Technologies Of Information And Communication (Dtic)
Teacher Training In Service (In Loco)
Instructional Teacher Of Educational Informatics
Collaborative Pedagogical Practices
Dialogic Formative Processes
Tecnologias Digitais De Informação E Comunicação (Tdic)
Formação De Professores Em Serviço
In Loco
Professor Orientador De Informática Educativa (Poie)
Práticas Pedagógicas Colaborativas
Processos Dialógicos
Language Portuguese
Date 2017-01-31
Research area Linguagens E Saberes Em Contextos Formativos
Knowledge area Educação
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 83p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=4664575
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50216

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account