A Representação De Infância Nas Obras De Arnaldo Barreto Educar, Civilizar E Modernizar O Cidadão Republicano

A Representação De Infância Nas Obras De Arnaldo Barreto Educar, Civilizar E Modernizar O Cidadão Republicano

Author Regina, Maria Silvana Benevides Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Panizzolo, Claudia Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Educação
Abstract The invastigation focus of this research is the childhood concieved, produced and registered at the text books of Arnaldo de Oliveira Barreto, that at the end of the 19th century and begging of the 20th century, occupied important roles and exercised relevant function in the instruction and education of children. The objective was to know and present which were the caracteristics of the children idealized by Arnaldo Barreto and the situation destined to the child of the public paulista primary school. The research was made based on the following sources: books of readings and spelling books produced by Arnaldo Barreto, periodic magazines, journals, decrees and laws and official documents. Subsidized by cultural history, the search is anchored in the representation concept, second to Roger Chartier (1990, 1998, 2001) analizing data contained in books like: instructions given to teachers, contents, illustrations and others, interpreted and analized the sources seeking to court the ideas of Arnaldo Barreto with what was happening at that period, seen that the ideias of this author were inserted in the political and social context of his time. Other concepts ised were: intellectual, childhood and child supported in: Sirinelli (1996, 1998, 2002), Kramer (2007, 2010) and Gouvêa (2004). The results showed that to Arnaldo Barreto it was an obligation to go to school, because in that institution it was taught a good doctrine to clear up the soul making the child educated where the education by the books should awake the interest and the attention of children trough narratives in which the subject was light, joyful, full of unexpected mixed with a good quantity of morality so the school fulfilled its role of insctructing and educating with the finality of forming a child there is virtuous, in other words, obedient, polite, docile, pacient, generous, modest, economic, persevering and ward working, essential caracteristics to the construction of a modern and civilized society. It was verified in the works of Arnaldo Barreto a purpose and targeting in the child as a project of the future, that is related always with the 'molding' in which was subject at childhood. It was established, also, that there were punishments to children that committed some lack or inappropriated behavior at the familiar enviroment our in the academic enviroment pointing to the meed of correcting defects that are impositioned by adults according to their values and society's.

O foco de investigação desta pesquisa é a infância concebida, produzida e impressa nos livros didáticos de Arnaldo Barreto, que no final do século XIX e início do XX, ocupou cargos de destaque e exerceu papel relevante na instrução e educação de crianças. O objetivo desta pesquisa é conhecer e apresentar as características das crianças idealizadas pelo autor e o que era oferecido às mesmas, no ensino primário público paulistano. A investigação foi realizada com base nas seguintes fontes: livros de leitura e cartilhas produzidos por Arnaldo Barreto, revistas periódicas, jornais, decretos e leis e documentos oficiais. Subsidiada pela história cultural, a pesquisa ancorou-se no conceito de representação, segundo Roger Chartier (1990, 1998, 2001), analisando dados contidos nos livros, como: instruções dadas aos professores, aforismos, conteúdos, ilustrações e outros. Interpretou-se e analisou-se as fontes, buscando cotejar as ideias de Arnaldo Barreto com o que acontecia nesse período, visto que as ideias desse autor estavam inseridas no contexto político e social de sua época. Outros conceitos utilizados foram: intelectual, infância e criança, apoiados em: Sirinelli (1996, 1998, 2002), Kramer (2007, 2010) e Gouvêa (2004). Os resultados mostraram que era um dever ir à escola, pois nesta instituição ensinava-se a boa doutrina, que esclarecia a alma, tornando a criança educada, onde o ensino, por meio dos livros, deveria despertar o interesse e atenção das crianças através de narrativas em que o assunto fosse leve, alegre, com imprevistos e moralidade, para que a escola cumprisse o seu papel de instruir e educar, com a finalidade de formar uma criança virtuosa: obediente, cortês, dócil, paciente, generosa, modesta, econômica, perseverante e trabalhadora, características essenciais para a construção de uma sociedade moderna e civilizada. Averiguou-se, nas obras de Arnaldo Barreto, um propósito e direcionamento na criança, como um projeto de futuro, relacionado sempre com a 'moldagem' a que foi submetida na infância. Constatou-se, também, que havia castigos às crianças que cometiam faltas ou comportamentos inadequados no ambiente familiar ou no espaço escolar, apontando a necessidade de corrigir os defeitos impostos pelos adultos, conforme seus valores e os valores da sociedade.
Keywords Books Of Readings
Representation Of Childhood
Arnaldo De Oliveira Barreto
Primare School
São Paulo
Livros De Leitura
Representação De Infância
Arnaldo Barreto
Escola Primária
São Paulo
Language Portuguese
Date 2017-08-21
Research area Sujeitos, Saberes E Processos Educativos
Knowledge area Educação
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 0p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5071510
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50207

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