A Educação Musical Unida À Psicomotricidade Como Ferramenta Para O Neurodesenvolvimento De Pessoas Com Transtorno Do Espectro Autista

A Educação Musical Unida À Psicomotricidade Como Ferramenta Para O Neurodesenvolvimento De Pessoas Com Transtorno Do Espectro Autista

Author Louro, Viviane Dos Santos Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Fernandes, Maria Jose Da Silva Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Neurologia - Neurociências
Abstract This study was carried out in the neurology-neurosciences department of the Federal University of São Paulo between 2013 and 2017, in partnership with APAE-SP research as part of a doctoral research. The central objective was to apply a musical learning protocol associated with psychomotricity to children and adolescents with mild / moderate autism spectrum disorder, and to verify if there was a beneficial effect on the ability to learn music, cognition and language. To that end, a group of 22 children and adolescents with mild / moderate ASD diagnosed at the neurological and psychiatric clinic (CRIA) of UNIFESP for clinical consultation were selected for the study, being randomly divided into two groups, one receiving music / Psychomotricity (N = 12) and another who did not receive music classes and constituted the control group (N = 10). The music protocol was composed of 50 activities elaborated for this research from well-defined theoretical pillars: 1. The principles of musical education by Pacheco (2009) and Dalcroze (MADUREIRA, 2009); 2. The fundamental foundations of psychomotricity, based on Vitor da Fonseca (1988, 2005, 2007, 2010). The children / adolescents of the music group were submitted to the protocol for 4 consecutive months, with classes of 1 h 20 min of duration, applied twice a week, totaling 36 hours of classes, plus 4 hours of extracurricular musical activities, adding 40 hours Activities. Before the beginning of the application of the music protocol and at the end (4 months), the children / adolescents with TEA of the control group (TEA-CT) and music group (TEA-MUS) were submitted to 3 behavioral tests: the Neurocognitive scale Wescheler (WISC-III), Language Proficiency Test (TLC) and Auditory Assessment of Sound-Musical Sequences. The results pointed to improvement in language expression and learning of musical content in the TEA- MUS group compared to the TEA-CT group.

Este estudo foi realizado no departamento de neurologia-neurociências da Universidade Federal de São Paulo, entre os anos de 2013 e 2017, em parceria com o setor de pesquisa da APAE -SP como parte de uma pesquisa de doutorado. O objetivo central foi aplicar um protocolo de aprendizado musical associado à psicomotricidade em crianças e adolescentes com Transtorno do Espectro Autista de grau leve/moderado, e verificar se haveria efeito benéfico na capacidade de aprender música, na cognição e linguagem. Para isso, um grupo de 22 crianças e adolescentes com TEA leve/moderado diagnosticadas na clínica neurológica e psiquiátrica (CRIA) da UNIFESP, foram selecionadas para o estudo, sendo divididas randomicamente em dois grupos: um que recebeu aulas de música/psicomotricidade (N=12) e outro que não recebeu as aulas de música e constituiu o grupo controle (N=10). O protocolo de música foi constituído de 50 atividades elaboradas para esta pesquisa a partir de pilares teóricos bem definidos: 1. Os princípios da educação musical por Pacheco (2009) e Dalcroze (MADUREIRA, 2009); 2. Os alicerces fundamentais da psicomotricidade, a partir de Vitor da Fonseca (1988, 2005, 2007, 2010). As crianças/adolescentes do grupo música, foram submetidas ao protocolo durante 4 meses consecutivos, com aulas de 1 hora e 20 min de duração, aplicadas duas vezes por semana, totalizando 36 horas de aulas, mais 4 horas de atividades musicais extracurriculares, somando 40 horas de atividades. Antes do início da aplicação do protocolo de música e ao término (4 meses), as crianças/adolescentes com TEA do grupo controle (TEA-CT) e grupo música (TEA-MUS), foram submetidas a 3 testes comportamentais: a escala Neurocognitiva Wescheler (WISC-III), o Teste de Competência de Linguagem (TLC) e Avaliação Auditiva de Sequências Sonoro-Musicais. Os resultados apontaram para melhora na expressão da linguagem e aprendizagem do conteúdo musical no grupo TEA-MUS comparado ao grupo TEA-CT.
Keywords Autism
Musical Education
Psychomotricity
Neurological Development
Autismo
Transtorno Do Espectro Autista
Educação Musical
Psicomotricidade
Desenvolvimento Neurológico
Language English
Date 2017-07-31
Research area Investigações Clínicas Em Doenças Neurológicas
Knowledge area Neurologia
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 114p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5454713
Access rights Closed access
Type Thesis
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49991

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