A gestão da educação permanente em saúde na região metropolitana da Baixada Santista: concepções e práticas

A gestão da educação permanente em saúde na região metropolitana da Baixada Santista: concepções e práticas

Author Akamine, Natalia Custodio Almeida Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Batista, Nildo Alves Batista Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Interdisciplinar em Ciências da Saúde
Abstract The National Policy on Continuing Education in Health is now seen as an important strategy for training and workforce development for the Unified Health System (SUS) . In São Paulo , plays a decisive role in the creation of Centers of Development and Qualification for SUS, which contribute significantly in planning, implementation, conduct and access to proceeds from that policy, to improve services health offered by health care network. Questions on the development of policy in the state and the regions, your driving and construction , role of managers and agents involved , among other issues remain unanswered , particularly given the lack of research that legitimize the conduct of the National Continuing Education in health regions. This study investigated the Permanent Health Education for higher education professionals in the management of health services in the metropolitan area of Santos, seeking its improvement. Methods: With a quantitative approach was applied to attitudinal Likert scale to upper -level professionals who participated in Continuing Education in Health capabilities using Google Docs as a tool ; gave a feedback of 90 questionnaires from all of 200 who underwent validation and , subsequently , the reliability analysis of the information obtained . Qualitative analysis was conducted through semi structured interviews with 11 representatives of management interviews that comprise the Permanent Commission on Teaching and Service Integration / Center for Continuing Education in Health. Interview data were subjected to content analysis, thematic analysis method. Results: It can be considered that the form of construction of the regional plan has not reached since its implementation until the period in which the study was conducted, the central purpose of directing the actions of training and development professionals to the Unified Health System. Identified the need for participation of stakeholders especially the inclusion of Social Control. It is understood the need for educational institutions to recognize their role in the training of health professionals to work in the Unified Health System, aligning their pedagogical projects the principles of politics and placing its students in service on a proposed change / redesign of work processes.

A Política Nacional de Educação Permanente em Saúde (PNEPS) é vista hoje como importante estratégia para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o S istema Único de Saúde (SUS). No Estado de São Paulo, assume um papel decisivo com a criação dos Centros de Desenvolvimento e Qualificação para o SUS (CDQS), que contribuem de forma expressiva no planejamento, execução, condução e acesso aos recursos advindos dessa política, visando melhorar os serviços de saúde oferecidos pela rede de atenção à saúde. Dúvidas sobre o desenvolvimento da política no Estado e nas regiões, sua condução e construção, papel dos gestores e representantes envolvidos, dentre outras questões, permanecem sem resposta, sobretudo em função da escassez de pesquisas que legitimem a condução da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde nas regiões. Este estudo investigou a Educação Permanente em Saúde para profissionais de nível superior no âmbito da gestão dos serviços de saúde da Região Metropolitana da Baixada Santista, em busca de seu aperfeiçoamento. Com uma abordagem quantitativa aplicou-se uma escala atitudinal do tipo Likert aos profissionais de nível superior que participaram de capacitações de Educação Permanente em Saúde (EPS), utilizando o Google Docs como ferramenta; obteve-se uma devolutiva de 90 questionários de um universo de 200, que foram submetidos à validação e, posteriormente, à análise de confiabilidade das informações obtidas. A análise qualitativa foi realizada por meio de entrevistas semi-estruturadas com 11 representantes dos gestores que compõem a Comissão Permanente de Integração Ensino-Serviço (CIES)/Núcleo de Educação Permanente em Saúde (NEPS). Os dados das entrevistas foram submetidos à Análise de Conteúdo, modalidade Análise Temática. Pode-se considerar que a forma de construção do plano regional não alcançou, desde sua implantação até o período em que se realizou o estudo, o objetivo central de direcionar as ações de formação e desenvolvimento dos profissionais para o SUS. Identificou-se a necessidade de participação dos atores envolvidos com destaque para a inclusão do Controle Social. Entende-se a necessidade das instituições formadoras reconhecerem seu papel na formação de profissionais de saúde para atuarem no SUS, alinhando seus projetos pedagógicos aos princípios da política e inserindo seus alunos nos serviços em uma proposta de transformação/reformulação dos processos de trabalho.
Keywords permanent education in health inservice training
continuing education
management
health
educação permanente em saúde
capacitação em serviço
educação continuada
gestão
saúde
Language Portuguese
Date 2013-08-10
Published in AKAMINE, Natalia Custodio Almeida. A gestão da educação permanente em saúde na região metropolitana da Baixada Santista: concepções e práticas. 2013. 128 f. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Santos, 2013.
Research area Interdisciplinar
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 128 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=546499
Access rights Closed access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/47544

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