O falar errado da criança na educação infantil: concepções e práticas dos orientadores educacionais

O falar errado da criança na educação infantil: concepções e práticas dos orientadores educacionais

Author Oliveira, Simone Carvalho de Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Batista, Nildo Alves Batista Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Ensino em Ciências da Saúde
Abstract Language and speech development is an individual process insert in a social historic context of each child. The objective of this research was to investigate the conceptions and behaviors about the ?speaking problems? of the child, between educational counselors of the municipal units of child education in Santos. Methods: Descriptive and analytical character with a qualitative approach, using as a data collection tool semi-structured individual interviews. The study was approved by the Secretaria de Saúde de Santos and by the Comitê de Ética da Universidade Federal of São Paulo through Plataforma Brazil, under number 933 151.The research took place in the municipal units of teaching that has Section Centre for Exploitation of child-Zone Orla / Intermediate (SVC / ZOI) as a reference. The research took place in the municipal units of teaching that has Section Centre for Exploitation of child-Zone Orla / Intermediate (SVC / ZOI) as a reference. Ten educational guiding were interviewed. The interviews were transcribed and the data subjected to content analysis, thematic analysis mode. The data on the core drivers suggest: as the conceptions of "speaking problems" educational guiding consider as part of child development, problems arising from the lack of stimulation, exchange of letters, "not to mention" difficulty in articulating a problem arising Chew, regional or socio-cultural problems and stuttering. As for the pipelines the results reveal that the teachers perform a wide child stimulation of work "speaks wrong," is stimulating the child through various practices in everyday school life, guiding parents and teachers, welcoming the child and family, observing and investigating source of the problem and referring to health services. Finally in the third core suggest to improve oral communication of children in schools the expansion and intensification of guidance to teachers and family, the improvement of observation of children practices, training with experts from SVC and resumption of speech therapy in schools. Also suggest the adequacy of educational spaces to stimulate the child's oral communication. This knowledge of the results arising becomes important to formulate educational practices related to child health.

O desenvolvimento da fala e linguagem é um processo individual inserido em um contexto histórico social de cada criança.O objetivo desta pesquisa foi investigar as concepções e as práticas frente ao ?falar errado? da criança,entre orientadores educacionais das unidades municipais de educação infantil de Santos. Método: caráter descritivo-analítico com abordagem qualitativa, utilizando-se como instrumento de coleta de dados entrevista individual semiestruturada. A pesquisa foi autorizada pela Secretaria de Saúde de Santos e aprovada pelo Comitê de Ética da Universidade Federal de São Paulo por meio da Plataforma Brasil,sob o número 933.151.A pesquisa ocorreu nas unidades municipais de ensino que tem a Seção Centro de Valorização da Criança- Zona da Orla/Intermediária (SVC/ZOI) como referência. Foram entrevistadas dez orientadoras educacionais.As entrevistas foram transcritas e os dados submetidos à análise de conteúdo, modalidade análise temática. Os resultados referentes aos núcleos direcionadores sugerem: quanto às concepções sobre o "falar errado" as orientadoras educacionais consideram como parte do desenvolvimento infantil, problema decorrente da falta de estimulação, troca de letras, o "não falar", dificuldade de articulação por problema decorrente da mastigação, problema regional ou sociocultural e gagueira. Quanto às condutas os resultados revelam que as educadoras realizam um vasto trabalho de estimulação da criança que "fala errado", seja estimulando a criança através de várias práticas no cotidiano escolar, orientando pais e professores, acolhendo a criança e família, observando e investigando a origem do problema e encaminhando aos serviços de saúde. Finalmente no terceiro núcleosugerem para aprimorar a comunicação oral das crianças no âmbito escolar a ampliação e intensificação das orientações aos professores e família, o aprimoramento das práticas de observação das crianças, capacitação com os técnicos do SVC e retomada do trabalho fonoaudiológico nas escolas. Também sugerem a adequação dos espaços pedagógicos para estimular a comunicação oral da criança.A partir dos dados da pesquisa duas produções técnicas foram propostas: a elaboração do Boletim Informativo Fonoaudiologia Para Todos e uma roda de conversa com as orientadoras educacionais que participaram da pesquisa.
Keywords disorders oral communication
school counseling
educational practices
child
speech therapy
distúrbios da comunicação oral
orientação educacional
práticas educativas
criança
fonoaudiologia
Language Portuguese
Date 2015-11-25
Published in OLIVEIRA, Simone Carvalho de. O falar errado da criança na educação infantil: concepções e práticas dos orientadores educacionais. 2015. 123 f. Dissertação (Mestrado Profissional) - Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, 2015.
Research area Ensino
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 123 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3195083
http://www2.unifesp.br/centros/cedess/mestrado/baixada_santista_teses/029_bx_dissertacao_simoneoliveira.pdf
Access rights Open access Open Access
Type Dissertação de mestrado profissional
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/46658

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